۶۶۷۰
بازدید
بازدید
دوره سوم کلاس مجردها ؛ جلسه شانزدهم (جلسه ۶۶)
ساعت ۱۶ تا ۲۰:۰۰
البته لازم است قبل این ساعت در سالن حاضر باشید.
آدرس: ابتدای اتوبان کردستان. تالار ایوان شمس. امکان استفاده از پارکینگ برای بچه های کلاس فراهم است.
ملاحظات:
۱. کلاس مجردها عمومی نیست و اعضاء از قبل ثبت نام کرده اند. و با توجه به سوالات تکرار می کنم تمام این جلسات رایگان است. از بیان و تکرار این موضوع خجالت می کشم اما سوال می شود...
۲. در تمام جلسات قرآن جیبی خودتان را همراه داشته باشید و قبل از شروع جلسه به اندازه زمان حضورتان تا شروع جلسه قرآن تلاوت کنید و با هم کمتر گفتگو کنید. این نکته را مهم تلقی بفرمایید.
به ویژه حتما یک سوره یس بخوانید و ثوابش را به صدیقه کبری سلام الله علیها اهدا کنید.
۳. برای پایان کلاس با تعدادی تاکسی ویژه بانوان و دو دستگاه اتوبوس به مقصد ایستگاه مترو هماهنگی به عمل آمده است.
»»»» فقط ورود مهمان های جلسه قبل با موضوع خودکارآمدی آزاد است! ««««
اگر در جریان کلاس مجردها نیستید، این لینک و لینک های متن آن را بخوانید: »»»ماجرای دوره ی کلاس مجردها...
جمعبندی بحث خودکارآمدی / ان شاءالله
یکشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ایوان شمس اشتراک مطلب
و سلام خدمت گروه اجرایی.
اگر امکان داره گروه اجرایی محترم، نوای « حب الحسین (ع) » رو برای کلاس فردا آماده و پخش کنند.
جلسه ی پیش فرموده بودین، یه یادم افتاد، گفتم یادآوری کنم.
24 ساله، ارشد علوم حدیث، تهران
چقدر بده که الان کلاس در حال برگزاریه ولی من این امکان رو نداشتم که بتونم حضور داشته باشم ): علیالخصوص که موضوع، جمعبندی مبحث کاربردی و مفید «خودکارآمدی» هست. خواهشاً دوستان لطف کنند و چکیده مباحث رو قرار بدند. پیشاپیش ممنون.
خواستم تشکر کنم بابت بحث های پر بار و آموزنده امروز. مثل همیشه عالی بود.
با اینکه از بچگی یاد ندارم سالی محرم بیاد و من تو هیئت ها حضور نداشته باشم اما تا امروز مفهوم امام حسین و واقعه کربلا و عاشورا رو به این زیبایی سادگی و کاملی درک نکرده بودم.
و باز هم خدارو شاکرم بابت حضور در این کلاس پربار و شاگردی استادی گرانقدر چون شما.
28 ساله. کارشناس ادبیات انگلیسی. تهران
باعرض سلام و خسته نباشيد
استاد من يك معذرت خواهي به شما بدهكارم لطفا من را به خاطر اين بي ادبي ببخشيد و حلال كنيد، ممنونم كه به حرف هاي من گوش كرديد و با اين كه مهمان بودم و سنم كم بود جواب من را مي داديد ...
من الله التوفيق
٢٠ ساله – رشته الكترونيك – تهران
برداشتی از کلاس:
[b]ویژگیهای تفکّر نقّاد:[/b]
1. جایگاه تفکّر نقّاد در مواردی غیر از اعتقادات بنیادی و یقینی است. اعتفادات بنیادی و یقینی، شامل [b]قول و فعل پرودگار یکتا و اولیاء الهی علیهم السلام[/b] است. طرح شک و تردید در این موارد نشانهی عدم ایمان، و شک داشتن بین مؤمن بودن یا نبودن است و البته میتواند به معنای [b]تزلزل و عدم اطمینان در ساختار فکری فرد [/b]نیز باشد. مؤمن کسی است که به صحّت قول و فعل خدا و اولیاء خدا ایمان دارد و برای مؤمن، هر ابهامی در این موارد، نشانهای از [b]حکمت پنهان آن حقیقت[/b] است.
««« اللهُ اعلم »»»
برای نمونه جایگاه صحیح استفاده از تفکّر نقّاد، نقد نظریه ای از یک شخص غیر معصوم است.
2. تفکّر نقّاد یک [b]روش علمی و تخصص محور[/b] است. به این معنا که این روش شامل مباحثه، مذاکره و[b] استدلال علمی[/b]، در جهت [b]رد یا تصدیق[/b] یک موضوع است و با صدور یک نقد کلی و بدون پذیرش سوال و مباحثه متفاوت است.
3. [b]پرهیز از نگاه صفر و صدی[/b]: تشخیص گذاشتن روی کلیّت یک مطلب و یا روی شخصیت افراد، تنها به واسطهی رد یک جز از آن، یک اشتباه روشی واضح است. اعمال [b]نگاه فقاهتی[/b] به معنای [b]بررسی هر جزء از مسئله بصورت مجزا[/b] ، [b]توانایی تفکیک[/b] و [b]سطح بندی مسائل[/b]، راه پرهیز از نگاه صفر و صدی است. برای نمونه، رد یک جمله از یک نظریه قطعاً به معنای رد کل نظریه و یا رد شخص صاحب نظر نیست.
4. شرط اساسی در تفکّر نقّاد، حفظ ادب و احترام در روش و محتوی گفتگو و همچنین رعایت اصل "سل تفقهاً": "پرسیدن برای فهمیدن" است.
27 ساله _ یکشنبه 10 شهریور ماه 92 _ تهران
این جلسه بسیار متفاوت بود.
با این که شبیه سخنرانی بود اما سخنرانی نبود.
من تا به حال هیچ جلسه ای غیبت نکردم و همیشه سعی کردم با تمرکز حواس کامل در کلاس حاضر باشم، برای من این جلسه یه اندوخته متفاوت داشت.
از شما بسیار متشکرم
خوب شد که دیروز اول کلاس آن سوال پرسیده شد وشما چندتا آیه را توضیح دادید,با تمام وجود سعی کردم که گوش کنم ویاد بگیرم و اتفاقا به چند نفر دیگه هم انتقال دادم تا هم زکات علممون را داده باشم وهم اینکه متوجه رموز قرآن بشوند...
دیروز یاد گرفتم که باید در مقابل تک تک اعتقاداتم غیرت داشته باشه,تا خواسته و ناخواسته وقتی ایرادی بهشون میگرن منم اونا رو یاری وهمواهی نکنم...
21ساله,کارشناسی صنایع,تهران
در کلاس دیروز یکی از همکلاسی ها سوالی در مورد قرآن مطرح کردند با اینکه من ازابتدا به کلام خدا اعتماد داشتم اما درک آن برایم آسان نبود اما حضور در محضر یک عالم شیعه (استاد گرامی) که به عنوان یک مربی با استفاده از متون غنی دینی پاسخ کاملی به آن سوال دادند موجب افزایش یقین و حب من به اسلام و مکتب تشیع شد. خدا را بسیار شاکر هستم و از شما ممنونم
28 ساله/کارشناسی ارشد شیمی آلی/ تهران
در کلاس دیروز به لطف شما، حس آرامش ناشی از آگاهی را تجربه کردم.
یا علی
قسمتی از کلاس درباره ی کتاب حماسه ی حسینی بحث شد و گفتین که اصل ماجرای عاشورا حوادثی است که برای امام حسین (ع) اتفاق افتاد و جهانی را در ماتم خود فرو برد و حضور یا عدم حضور مادر حضرت علی اکبر فرع مسئله است.در اینجا احساسات دوستان جریحه دار شد و در مقابل شما جبهه گرفتند که شما دوباره با صبر زیاد خود و به طور منطقی به آن ها پاسخ دادین.
یک نکته دیگر هم گفتین درباره ی عنکبوت و خانه ی عنکبوت. من به شخصه این مطلبی که گفتین نمی دونستم و فکر می کردم منظور همان تار عنکبوت که خانه اوست،هست.
مطالب دیگری نیز از فرهنگ های مختلف گفتین که دید ما رو بازتر کنید و ما از این فضای پاستوریزه در بیایم.نکته ی دیگر اینکه نگاه ما به موضوع نباید صفر یا صد باشد،باید نگاهمان بینابینی باشد.
و من الله التوفیق
التماس دعا
» قرآن یک متن بسیار تخصصی ست، آیاتش رو با رای و نظر خودمون تفسیر نکنیم.
"حاج آقا ممنون بابت تعریف چکیده و دقیقتون از حادثه عاشورا."
92.06.11 -کارشناسی طراحی صنعتی، 23 ساله ، شرق تهران
1.استاد فرمودن باید به قران اعتماد داشته باشیم
اگر عقل باشه و اعتماد به قران و خدا هم در ما وجود داشته باشه دیگه به هیچ عنوان حاضر نمیشیم به آیات قران خورده بگیریم و در حکمت خدا چرا بیاریم.اگر در جایی از قران ما نمیتونیم درک درستی از مفهوم آیات داشته باشیم دلیل بر نقص و کامل نبودن قران و احکام خدا نیست.
2.هیچوقت به دیگرا و مسائل صفر و صدی نگاه نکنیم
اطرافیان خودمون رو همیشه همونطور ک هستن ببینیم .فکر نکنیم همه یا خوب خوب و بدون عیب هستند یا بد بد وبدون نکات مثبت هستند. نکات مثبت جای خود نکات منفی جای خود
3.نباید در بعضی موضوع ها اصل را فراموش کنیم و به فرعیات توجه کنیم
مثلا در قیام امام حسین خیلی ها به جای اینک دنبال این باشن ک علت قیام ایشان چه بودو به نکته ی معرفتی آن توجه داشته باشن.در پی مسائلی هستن ک هیچ تاثیری در اهمیت قیام ندارد
مثل بودن یا نبودن مادر حضرت علی اکبر(ع)
...یا علی
نفیسه قربانی/دانشجو معلم
مهمان کلاس
نسبت به قرآن و احادیث ایمان و اعتماد داشته باشیم و انحصاری را که مقابل دین قرار می گیرد به هیچ عنوان قبول نکرده و آنرا رد نماییم.
اگر از یک حکم فقهی مطمئن نیستیم نظرمان را بیان نکنیم تا هم خودمان اشتباه نکرده و هم دیگران را به اشتباه نیاندازیم.
افرادی که از دین ایراد میگیرند عقل اندکی دارند و مصلحتها را نمیفهمند.
اگر کسی برای دانستن سوال میکند و جواب را میدانیم پاسخ کامل بدهیم و در غیر اینصورت او را به عالم ارجاع دهیم.
نگاه صفر و صدی به مسائل کار کودکان است و اگر از کسی نقطه ضعفی دیدیم نباید به خاطر آن از سایر خوبیهایش صرفنظر نماییم.
میشود در عین نقاد بودن معاشرت نیکو هم داشت;مثل علما و طلبه ها.
یادمان باشد قرآن حتی برای اعراب هم متنی کاملا تخصصی است و از ظاهر آیات نمیشود بطن آنرا درک کرد.تازه هربطنی خودش هم بطنی دارد.
استاد یکشنبه نکته ی خیلی مهمی رو یاد گرفتم. واقعیتش من هم با اون دوستمون که در مورد جانباز صحبت کردند، به دیدار جانبازی که می گفتن رفته بودم و همونطور که شما فرمودید من خودم رو قاضی قرار داده و حکم صادر کرده بودم.
شما خیلی زیرکانه، ریشه ای به این مسئله نگاه کردید. وقتی به رفتارهای خودم نگاه می کنم می بینم که خیلی خیلی از اوقات زندگی من دقیقا این اشتباه رو مرتکب می شم و حکم صادر می کنم.
دلیل خیلی از نا آرامی ها هم دقیقا همینه. احساسی شدن و هیجانی شدن و خود رو بین ظالم و مظلوم قرار دادن و نقش نجات دهنده رو بازی کردن. دلسوزی بیجا. قضاوت بیجا.
حاج آقا الهی که خیر ببینید.
وقتی در مورد دید صفر و صد صحبت می کردید، فهمیدم که من هم دیدم صفر و صد هست و چه جاهایی که با همین دید تصمیمات اشتباهی گرفتم و نتیجه اون اشتباه رو هم دیدم.
در پناه حق باشید.
یا علی
زهرا زاغی، 23 ساله، تهران، دانشجوی ارشد کامپیوتر امیرکبیر.
به نظر بنده مهمترین صفاتی که تو صحبتهاتون تو جلسه جاری موج میزد، غیرت و صلابت در دفاع از دین بود. به نظر باید در برخورد با افراد غیر متدین، موضع خود را از موضع ضعف به موضع قدرت تغییر دهیم. همیشه در صحبتامون با طرف مقابل احساس میکنیم اگر چیزی بیان بشه و طرف مقابل خوشش نیاد به آبرو و اعتبارمون ضربه میخوره؛ در حالی که میدونیم که «یعز من یشاء ...
چیزی که برام خیلی جالب بود بوسیدن مکرر کلام الله حین پاسخ به سوال درباره [آیه سوره نساء] بود؛ به نظر پیامی بود ...
بعدا بدان اشاره کردید؛ «اعتماد به خدا»
کنش ها و واکنش هاتون خیلی بیشتر از آن که همکلاسی ها استفاده ببرند آموزنده است. شخصا از نوع واکنش هاتون خیلی مسائل رو درک کردم.
در سالروز شهادت رئیس مکتب، دعا کنید در علم و دین بویی از آن بزرگوار بببریم. انشاءالله
25 ساله، ارشد اقتصاد، تهران
این جلسه ی کلاس، 2 بخش داشت؛ بخش اول پاسخ به سؤال یکی از اعضای کلاس و بخش دوم پاسخ به نقد وارده از سوی اعضای کلاس به صحبتهای استاد.
سؤالی که پرسیده شد حکمت آیه ی 34 سوره ی نساء بود و تعارض این آیه با مهربانی و رحمت دین اسلام؟
در جواب این سؤال شما یک پنجره ی اعتمادی را برای ما گشودید که از این منظر به دین اسلام ، کلام قرآن و اهل بیت نگاه کنیم و با بیان مصداق های عینی و توضیح معارف عمیق قرآنی ،دید ما را نسبت به امورات جاریه ی دنیا واقعی تر و وسیع تر کردید، با اینکه صحبتهای تلخی شنیدیم اما این اطلاعات باعث شد در اعتقادمان راسخ تر شویم و با تمام وجود باور کردیم دین اسلام صحیح ترین و کاربردی ترین مجموعه ای است که برای سعادت بشریت تدوین شده و قوانین آنرا بسیار فراگیر، واقعی و، ملموس دیدیم.
همچین نکته ای که در مورد واقع نگری بیان فرمودید، بسیار تاثیرگذار بود؛ اینکه من محور کائنات نیستم و سبک زندگی من و اطرافیان من در خیلی از موارد جامعیت ندارد و برای قضاوت کردن و بیان نظر ، مهم ترین نکته اطلاعات کافی از موضوع مورد بحث و همچنین جامعه ی آماری آنست.
در بخش دوم 2 نفر از اعضای کلاس به اختلاف نظر و نقد شما به یک جمله از هزاران جمله از بحث های شهید مطهری، انتقاد کردند که توضیح داده شد ؛اختلاف نظر و نقد صحبتهای یک فرد با رد کردن کل شخصیت و با بی احترامی به او تفاوت دارد
. خیلی توضیحات برای رشد فکری جوانانی امثال من مفید بود
این اختلاف نظرها و نقد ها همیشه بین طلبه ها و علما مرسوم بوده و مثال زدید که آیت الله فاضل لنکرانی ره) را فرمودید که با تمام ارادت و علاقه خالصانه ی شان به امام خمینی (ره) و مبنا قرار دادن تحریرالوسیله امام راحل برای تدریس درس خارج فقه خود ،در برخی موارد نظر فقهی امام را رد می کرد و فتوای خود را می داد و این ابدا توهین محسوب نمی شود.
در مورد اشکال نگاه صفر و صدی داشتن به مسائل،اشخاص و آرایشان به تفضیل صحبت شد که به نظرم یکی از آفت های فکری و گره ی ذهنی ما اعضای کلاس بود که به نظرم بعد از برطرف شدن این اشکال به مدل تفکر نقاد و خلاقی که مد نظر شما بود، نزدیک تر شدیم.
یکی از نکته های مهم دیگر این جلسه این بود که طرز برخورد با شبهه های مختلف به دین و همچنین دفاع از آنها متفاوت است، اینکه بعضی شبهه ها جنگ است و قصد نهایی آن آسیب رساندن به دینداری ماست و در این شرایط پاسخ منطقی و عقلی دادن و مذاکره، کارکرد معکوس دارد ، در این شرایط باید سفت محکم و آشکارا نسبت به اعتقادات دینیمان غیرت بورزیم.
مثلا هرگاه کسی شبهه ای به امام حسین (ع) و عاشورا وارد کرد بعد از هربار آوردن نام امام حسین (ع) بگوییم "صلوات الله علیه "و یا "جانم به فدایش" تا طرف مقابل متوجه میزان ارادت ما به اماممان بشود و بفهمد که این شبهه ذره ای از ایمان ما به ایشان را کم نکرده و نمی کند.
استاد ممنون شما هستیم به این خاطر که 66 جلسه به سؤالات، شبهه ها، دغدغه های ما پاسخ می دهید و حتی گاهی چند ساعت معطوف به یک سؤال می شوید و تا عکس العملی مبنی بر فهم کامل موضوع از عموم اعضای کلاس نگیرید از کنار موضوع نمی گذرید.
طاعات و عباداتتون قبول.
نواي حب الحسين خيلي زيبا بود ولي متاسفانه نميدونم چرا خانم ها صحبت كردن رو به گوش دادن ترجيح دادن! از طرفي قبل از كلاس فقط تعداد معدودي سوره يس مي خونن. كاش يه تذكر بدين، كه البته تمام كلاس شما تذكره اما نميدونم چرا....؟!
استاد ايشالا كلاس هفته بعد تو مشهد در جوار امام رضا (ع) برگزار مي شه؟ من رو كه خداروشكر طلبيدن. دوست دارم اونجا ببينمتون.
الحمدلله به برکت قرآن و اهتمام شما کلاس بسیار مفیدی بود.
نکات کلیدی که فرمودید
-اسلام دین تعادل و واقعیت است.(اسلام وآیات قرآن را در حد بشر نافهم که بسیاری از رفتارهای نامعقول و غیر انسانی را انجام میده پایین نیاریم.بشری که هنوز به خاطر خوی حیوانی دست به کشتار و جنایت و تجاوز می زنه و در عین حال فریاد حقوق بشرش گوش عالم رو پر کرده.)
-سیاست ما عین دیانت ماست یعنی ما برای رسیدن به قدرت دروغ نمی گوییم.
-با ابزار فلسفه نباید به حماسه نگاه کرد
-اعوذ بالله من الشیطان الرجیم/ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت/بیان ظریفی که در تفسیر این آیه فرمودید بسیار زیبا بود .بیت -خانواده واشاره به کشته شدن جفت نر توسط ماده (از بین رفتن خانواده) و ...
ماحصل تمام تلاش شما برای من افتخار و ایمان و اعتقادی بیش تر از پیش به چنین خدایی که اوست تنها شایسته تعظیم و پرستش .
یاعلی
سلام
یه دیدگاهی راجع به بحثی که پیرامون آیه ای که در کلاس خوانده شد دارم که نشد در کلاس عنوان کنم. برای مثال اگر برای ساختن یک خانه به یک معمار و مهندس اعتماد کامل داشته باشیم.به او می گوییم برای ما خانه بساز و هر روز نمی رویم سر پروژه و بگوییم:چرا ناودان گذاشتی؟چرا پنجره رو به اینوره.؟چرا حوض تو حیاط گذاشتی؟چرا از فلان مصالح استفاده کردی؟و ...
قطعا می دونیم که او بهترین کار را می کند ولی اگر اعتماد نداشته باشیم و [b]قبولش[/b] نداشته باشیم ...
دینی که اکثر ما داریم سنتی و شناسنامه ای است نه رسیدنی.در مدرسه کسی برای ما از لزوم بودن دین برای منفعت نگفته و فقط همه گفته اند دین دار باشید.برای همین هر روز می رویم سر پروژه !
کمتر روحانی ای دیدم که مثل شما از سخنانشون برداشت بشه که [b]دین هم برای منفعت دنیاست هم برای منفعت آخرت[/b]
یا علی
زحماتتون برای شناسایی چهره واقعی دین و دینداران قبول
راستش من از وقتی که با سایت و برنامه های شما آشنا شدم، هیچ وقت نتونستم که حضوری بیام کلاس ( و البته از خودتون یاد گرفتم که هی کامنت "ای کاش می شد من هم بیام" و "حیف که من نمی تونم بیام" نذارم، به هر حال شرایط کاری من و برنامه ریزی م طوریه که نمی تونم توی این کلاس ها شرکت کنم و -باز هم از خودتون یاد گرفتم –که این اصلا دلیل نمی شه که هی بخوام از این که نمیتونم حضوری بیام کلاس شاکی باشم) اما تقریبا همیشه کامنت های شاگردان حضوری رو می خونم و تو این مدت خیلی چیزها یاد گرفتم ؛ اما چند وقتیه (تقریبا از ماه رمضان و بعد از تعطیلی موقت خرداد)که احساس می کنم که دوستان حاضر در کلاس مجرد ها مدل کامنت هاشون عوض شده یعنی [b]اکثر[/b]شون بجای اینکه خلاصه ای از فرمایشات شما رو بنویسن ، بیشتر دارن تشکر یا ابراز احساسات نسبت به آموخته هاشون تو کلاس می کنند که این باعث می شه امثال من فقط بدونن که بچه ها یه چیز جدید یاد گرفتند اما از اصل ماجرا بی خبر بمونند.
التماس دعا از همه
آرزوی طول عمر و توفیق
26ساله/رزیدنت
از دوستانی که مطالب رو کامل و قابل فهم برای ما -که در کلاس حضور نداریم-می نویسند ممنونم.
این مطلب خانه عنکبوت منو خیلی کنجکاو کرده!!!!!!
میشه یکی از دوستان کامل توضیح بدن؟!
طبق قوانین کلاس نمیتونم دیگه در کلاس شرکت کنم اگه امکانش باشه تمایل دارم که در کلاس حضور داشته باشم،انشاالله با همسرم عازم به عتبات عالیات هستیم و بعدش سعی کردیم با مراسمی مختصر زندگی مشترک خودمون رو شروع کنیم، از خدا میخوام مطالبی که از این کلاس یادگرفتم که برپایه دین بوده برام ادامه دار باشه، درهای معرفت الهی برام باز باشه، از شما و بچه های کلاس ال تماس دعا دارم
خدمت کاربر محترم جوان ایرانی ضمن اینکه ازدقت شما سپاسگزارم ولی باید چند نکته رو خدمت شما عرض کنم.
-نمیدونم درجریان هستید یاخیر ولی نحوی برگزاری کلاس کاملا منحصر به فرد است و استاد وجزوه محور نیست(البته به ابتکار استاد) بلکه نیاز افراد حاضر در کلاس و سوال ودغدغه ذهنی اونهاست که جریان کلاس روشکل میده(مثلا به پیشنهاد خود افراد بحث خودکارآمدی رو استادشروع کردند ولی سوال اهالی کلاس دو جلسه پیاپی جمع بندی رو به تاخیر انداخته) ودر نتیجه هرکس بسته به نیاز و دغدغه ای که نسبت به اون موضوع داشته برداشتی متفاوت داره.و همه یک جزوه واحد نخواهند داشت
-کامنتهای این جلسه حداقل کامنتهای کاربران محترم نفیسه خاتون ، حق پرست،
چاقوچی و ... واقعا کامل ومفید هستند.و سعی ما بر این است که استاد را در مدیریت زمان بیشتر همراهی کنیم و از تکرار بپرهیزیم.
-واگرچه تشکر افراد شاید برای برخی جای سوال باشه ولی اوج نیاز اهالی کلاس (که اکثرا افراد نخبه از دانشگاههای مطرح تهران هستند)رو برای دانستن برخی موارد که جای دیگری برای پاسخ به آن نیافتند می رسونه.
و صد البته که لان شکرتم لازیدنکم
یاعلی
در جوارحرم امام رضا (علیه السلام)دعا گوی شما و خانواده محترمتون هستیم .
جلسه 66 امکان حضور و استفاده از کلاس رو نداشتیم.
استاد پیشنهادتون بابت برگزاری کلاس در مشهد در جوار حرم مطهر به چه نتیجه ای رسید؟
برای تصمیم گیری برای موندن یا برگشتن منتظر پاسخ شما هستیم.
در پناه حق
دوست داشتم تذكر بدم اما هنوز مهمانم، اگه بشه حتما اين كارو مي كنم اگه نه از يكي از دوستاني كه عضو هستن خواهش مي كنم.
24 ساله، تهران، زيست شناسي
در این جلسه نکات بسیار مهمی در مورد نوع تفکر در قرآن یاد گرفتم شاید تأثیر گذارترین آن ها برای من این ها بودند. همیشه از شما بابت بیانشان ممنون خواهم بود:
- "اگر قرآن مدام روی صندلی اتهام باشه و بخواهی مدام اثباتش کنی، تو مؤمن نیستی بلکه مردد به مؤمن بودنی!". ایمان به کتاب خدا اولین قدم است.
- ["کم خِردان و سست ایمان ها با عقل اندک از دین ایراد می گیرند به دنبال عیب جویی هستند. ولی آدمی با عقل کامل تر، دنبال پرسیدن اهل علم برای دانستن حکمت و فهم صحیح آیات قرآن است".]
- قرآن کتابی جامع است سعی نکنیم با دید محدود خود مصداق های (اهداف بیان) آیه های آن را تنها در خانواده، جامعه و حتی زمانه ی خود جستجو کنیم بلکه قرآن کتابی است برای همه ی زمان ها، همه ی جوامع و همه ی انسان ها.
25 ساله، کارشناسی طراحی صنعتی، 92/6/15
در سایت مقام معظم رهبری ذیل بحث آزاداندیشی نکته های فراوانی را خواندم که کاملا با صحبتهای این جلسه ی شما همخوانی دارد و به نظرم در جلسات کلاس مجردها مخصوصا این جلسه، مدل عالی شیوه ی بحث صحیح پیاده میشود تا جایی که تفکر آزاد داشتن توسط خود شما، تدریس هم میشود و شما همیشه مشوق اعضای کلاس در این امر بوده و هستید.
بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید، فضلا،مبلغان و پژوهشگران حوزه های علمیه :
"يكى از موضوعاتى كه حتماً لازم است من عرض بكنم، مسئلهى آزادانديشى است حوزههاى علميهى ما، هميشه مركز و مهد آزادانديشىِ علمى بوده و هنوز كه هنوز است، ما افتخار ميكنيم و نظيرش را نداريم .
در حوزههاى علميهى ما، بزرگانى وجود داشتهاند كه هم در فقه سليقهها و مناهج گوناگونى را ميپيمودند، هم در برخى از مسائل اصولىتر؛ فيلسوف بود، عارف بود، فقيه بود، اينها در كنار هم زندگى ميكردند، با هم كار ميكردند؛ سابقهى حوزههاى ما اينجورى است. يكى، يك مبناى علمى داشت، ديگرى آن را قبول نداشت. اگر شرح حال بزرگان و علما را نگاه كنيد، از اين قبيل مشاهده ميكنيد"
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=985
پیشاپیش از گرفتن وقت شریفتون بابت خواندن این کامنت طولانی عذرخواهی میکنم
مباحث این جلسه با سوال (شبهه) خانمی در مورد آیه 34 سوره نساء که در آن به عبارت تنبیه زنان اشاره شده است، آغاز شد:
پس از دریافت نظرات حضار توجه به موارد زیر را یادآور شدید:
1- اولا تکلیفمان را با دستورات دین و قرآن معلوم کنیم و به آیات و روایات، ایمان دربست داشته باشیم (حتی اگر مفهوم ظاهری آن را فهمیده و به کنه آن پی نبریم)
2- سپس خودمان اطلاعاتمان را زیاد کنیم و اگر نگرانی داریم باید آن را برطرف کنیم
3- متوجه این موضوع باشیم که آیات قرآن به چند دسته تقسیم میشوند:[بعضی ناسخ و] بعضی منسوخاند (یعنی نمیشود هماکنون با آنها حکم فقهی داد اما احترام سایر آیات مثل عدم مسّ آنها بدون وضو را دارند) بعضی محکمند، برخی متشابهند، بعضی آیات به نحوی هستندکه افراد عادی به عمق معنای آن پی نمیبرند (لایمسّه الا المطّهرون)، در مورد برخی چیزی نمی دانیم یا کمتر میدانیم (مثل حروف مقطعه ابتدای برخی سورهها)
5- حتما به تفاسیر مراجعه کنیم
6- تفسیر به رای (خود) نکنیم[ کسی که به رای و نظر خودش قرآن را تفسیر کند جایگاهش در دوزخ است.]
7- معنی الفاظ را به صورت تک تک بدانیم
8- هر فعل در زبان عربی ممکن است معانی مختلف داشته باشد (آن معانی و اینکه در هر آیه کدام معنی مورد نظر بوده است، اهمیت دارد)
9- ضَرَب در آیه مدنظر به معنی زدن (تنبیه بدنی) نیست بلکه به معنای (بی مهری و ترک) است فعل ضَرَب معانی متفاوت دارد
متاسفانه همیشه توهین وافترا به مقدسات دینی وجود داشته و خواهد داشت[هیچ پیامبری مبعوث نشد مگر اینکه قومش او را تمسخر کردند] اما نوع برخورد ما است که باعث می شود توهین وافترای وارده تقویت و یا تضعیف شود.
مثال دیگری که در تبیین موارد فوق به آن اشاره کردید اشاره به خانه عنکبوت است که در قرآن سوره عنکبوت آیه 41 "مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ"، به عنوان سست ترین خانه مثال زده شده و فرمودید ممکن کسانی این شبهه را وارد کنند که مثلا طبق یافته های جدید علمی تار عنکبوت ماده بسیار محکمی است که حتی از آن لباس ضد گلوله تهیه میکنند! پس این سست ترین که در قران آمده چیست؟
استاد نکته ای که راجع به تفکر 0 و 100 ای فرمودید خیلی برام مفید و کاربردی بود،،، بی نهایت ممنونم
میلاد حضرت فاطمه معصومه س رو هم تبریک میگم
تهران- کارشناسی زیست شناسی- 23 سال
ولادت حضرت معصومه (ع) بر شما و تمامی دوستان مبارک.
با این که از پیام شما کمی ناراحت شدم (صادقانه گفتم) اما از نقد شما تشکر می کنم و سعی می کنم پیام های مفید تری بگذارم.
التماس دعا