ثبت نام دوره دهم کلاس مجردها

ثبت نام دوره دهم کلاس مجردها

تاریخ ثبت‌نام «کلاس مجردها» برای دوره دهم؛ از لحظه انتشار این مطلب در وب‌سایتم تاساعت ۲۴ روز میلاد امام حسن مجتبی سلام الله علیه در ۲۸ فروردین ۱۴۰۱است...«کلاس مجردها» بیش از آن که یک کلاس آموزشی باشد یک کلاس تربیتی است. تمرینی است برای تفکر خلّاق و نقّاد...
ادامه مطلب
يکشنبه , ۰۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۵۴
منتشر شده در: انعکاس » مصاحبه

خبرگزاری فارس: کارشناس مذهبی برنامه پارک ملت گفت: پیشکسوتی زودرس در یادگیری، از بزرگ‌ترین آفت‌ها در تحصیل علم است.

خبرگزاری فارس: پیشکسوتی زودرس در یادگیری، آفت تحصیل علم است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، پس از انقلاب با پررنگ‌تر شدن طرح مسائل دینی و مذهبی در رسانه ملی، شاهد حضور روحانیون در رسانه ملی شدیم.
این ورود با پخش مجموعه درس‌‌هایی از قرآن که اجرا و کارشناسی آن را حجت‌الاسلام محسن قرائتی بر عهده داشت، آغاز شد و سپس در مقاطع مختلف این حضور با چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام حسینی در برنامه خانواده ادامه یافت و این روند البته با کندی محسوسی تا چند سال پیش نیز کم و بیش وجود داشت اما هیچگاه نتوانست به یک بخش مجزا در برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شود.
تا اینکه با پخش برنامه صبحگاهی "مردم ایران سلام" و حضور یک روحانی به عنوان کارشناس مذهبی این برنامه روند دیگری به خود گرفت به گونه‌ای که با اقبال گسترده مخاطب مواجه شد و توانست بار دیگر یک روحانی را به پای ثابت برنامه‌های تلویزیونی تبدیل کند.
حجت‌الاسلام شهاب مرادی توانست با طرح موضوعاتی قابل فهم از طریق بیان ساده و جذاب در برنامه "مردم ایران سلام" در انتقال آموزه‌های دینی به ویژه در بعد اجتماعی موفق بوده و عده کثیری از نسل جوان را به مباحث دینی علاقه‌مند سازد.
وی اکنون کارشناس مذهبی برنامه پارک ملت است که روزهای یک‌شنبه تا پنج‌شنبه با اجرا و تهیه‌کنندگی محمدرضا شهیدی‌فرد روی آنتن شبکه یک می‌رود.
خبرنگار فارس در کاشان با این کارشناس مذهبی برنامه‌های سیما که برای سخنرانی در دانشگاه پیام‌نور کاشان عازم این شهرستان شده بود، دقایقی در مورد مسائل امروز جامعه دانشگاهی به گفت‌وگو با وی نشست که در زیر می‌خوانید:
فارس: به نظر شما مهم‌ترین موضوعی که باید دغدغه دانشجویان باشد چیست؟
مرادی: بچه‌ها باید به موضوع هدف خیلی فکر کنند. برخلاف تصور، موفقیت در کنکور و قبول شدن در دانشگاه و رشته تحصیلی مورد علاقه به تنهایی نمی‌تواند موفقیت کسی را تضمین کند، موفقیت یک جوان بیش از هر چیز نیاز به هدف دارد. 
دانشجویان باید به این نکته که در افق
۱۰ سال یا ۱۵ سال دیگر می‌خواهند کجا باشند فکر کنند،‌ اصلا نسخه و ورژن هزار و  ۴۰۰آقا یا خانم دانشجوی ما کجاست؟ اگر نمی‌پسندند، شرایط را تغییر دهند و هدفی دیگر را از الأن ترسیم کنند. هدف خوب باید واقعی و دست‌یافتی باشد، سهل یا رویایی نباشد، نیازمند یک چالش و تلاش مضاعف باشد، حتما زمان داشته و قابل سنجش باشد، چشم‌انداز داشته باشد.
اصلا بگذارید مسئله را جور دیگری مطرح کنم...شاید دانشجوی ما رشته‌ای که قبول شده هدفی نباشد که او می‌خواسته است، بعضی دانشجویان جدیدالورد بیشتر از آنکه بخواهند در شادی قبولی در دانشگاه و به اصطلاح در دام جوگیری دانشجو بودن، گرفتار می‌شوند و به همین خاطر شاید نتوانند ارزیابی کنند که مسیری را که در آن قرار گرفته‌اند را ادامه بدهند یا رها کنند، شاید این رشته‌ای را که قبول شده‌اند آنها را به سر منزل مقصود نرساند.
توجه به این نکته هم ضروری است که سبک زندگی دانشگاه با مدرسه فرق می‌کند، بچه‌ها تشویق‌هایشان در مدرسه فوری است، وقتی
۲۰ می‌گیرند می‌آیند خانه و تشویق می‌شوند، این آفرین‌ها خیلی فوری به آنها  می‌رسد و زمان دریافت نتیجه نزدیک است یعنی نمره امتحان پایان ثلث یا ترم.  
اما فضای دانشگاه این گونه نیست موفقیت با یک ترم و یا دو ترم مشخص نمی‌شود، شخص شمایی که امروز وارد دانشگاه شدید شاید
۱۵ سال دیگر معلوم می‌شود که در دانشگاه موفق بوده‌اید یا نه، بنابراین برای همین الأن باید گام به گام خودتان را از درون تشویق کنید. 
موضوع دیگر نظارت‌ خانواده‌هاست، این نظارت‌ها درست است که باید باشد اما خانواده باید کمک کند که فرد مستقل شود و در این میان سهم نظارت کمتر شده و سهم استقلال فرد بیشتر می‌شود. پس حتما باید کنترل‌ها و تشویق‌ها توسط شخص دانشجو درونی شود.
فارس: یک دانشجو  چطور می‌تواند به هدف یا چشم‌انداز مورد نظرش دست یابد؟
مرادی: هر دانشجو متناسب با برنامه خودش باید الگو داشته باشد، الگو درس خواندن به این معنا که درس را بفهمد، این یاد گرفتن فراتر از پاس کردن درس است، یعنی باید بفهمد و یاد بگیرد، آن وقت نحوه درس خواندن دانشجوهایی که این گونه علم می‌‌آموزند می‌تواند الگو باشد. 
در روش اسلامی ما باید کار را تمام کنیم، با توجه به مزایای این روش،  و این روش باید در بین دانشجویان نهادینه شود. یکی از مزایای حضور در دانشگاه این است که در فضایی قرار می‌گیرند که حتما نیازشان به دین‌داری بیشتر است. 
هر کسی که در هر رشته‌ای درس می‌خواند وارد فضایی شده که سیستم آموزشی آن با مدرسه فرق می‌کند، به ویژه در دانشگاهی مثل دانشگاه پیام نور که ماهیتش با دانشگاه‌های دیگر نیز متفاوت است و آن هم غیر حضوری بودن تحصیل در این دانشگاه است، درست است که در این دانشگاه کلاس برگزار شده و اشکالات رفع می‌شود اما همچنان ماهیتش با دانشگاه‌های دیگر فرق می‌کند و اوقات فراغت دانشجویی در آن بیشتر است. 
باید همانگونه که در قرآن می‌خوانیم "و اذا فرغت فانصب" در هر فراغتی برای خودشان شغل درست کنند که من هیچ عار نمی‌دانم که یک دانشجو برود کارگری کند زیرا هر شغلی که حلال است، شرافت‌مندانه است. 
یکی از اشتباهات فاحش در فرهنگ ما این است که شغل ملاکی است برای تعیین شخصیت افراد، در صورتی که اصلا شغل ربطی به جایگاه اجتماعی آدم‌ها نباید داشته باشد، اما ما مشاغل و مناصب را ملاک قرار می‌دهیم و این خیلی خطاست. 
در سال جهاد اقتصادی هر کس روی خودش کار کند که شغل افراد را به عنوان متر شخصیت اشخاص در نظر نگیرد، تدین، وفاداری، وقار، صداقت باید ملاک تعیین جایگاه افراد باشد نه اینکه پستش چیست، رئیس، مدیرکل یا مثلا تاجر است.
فارس: یک دانشجوی ایرانی و مسلمان باید بیشتر در چه زمینه‌هایی مطالعه کند؟
جوانان ما باید عموما در حوزه علوم اسلامی و ادبیات فارسی بیشتر تلاش کنند. این قشر باید با متون اسلامی که برای هر مسلمانی چه شیعه و چه سنی لازم است آشنا شوند، بگذارید در این مورد با صراحت بگویم اصلا اگر نهج‌البلاغه نخوانند معنای اسلام را درک نمی‌کنند، چه از منظر بینش و چه از بعد تاریخ. 
در یک هفته هر دانشجویی یک بعداز ظهر خود را به نهج‌البلاغه اختصاص دهد و از خدا بخواهد که دچار سندرم پیر غلامی یا پیشکسوتی زودرس نشود چرا که این خصلت، آفت تحصیل علم است. به این معنا که دانشجویان و دانش‌آموزان با دو خط کتاب خواندن احساس عالم بودن نکنند و به قول معروف غوره نشده احساس مویز بودن به او دست ندهد. هر چند که وقتی به هر مربی یا آموزگاری در دانشگاه، استاد گفته می‌شود و تفاوت او با یک استاد تمام و پرفسور معلوم نیست، دیگر تکلیف جاه‌های دیگر معلوم است.
همه کسانی که با کتاب سر و کار دارند باید همیشه در حال یادگیری باشند زیرا اگر به رود متصل نباشیم مرداب می‌شویم و می‌گندیم، اگر یادگیری نیز نداشته باشیم می‌گندیم، شوره می‌زنیم و خشک می‌شویم، حیات فقط در این است که با علم در ارتباط باشیم. 
اگر دانشجویی در هفته یک ساعت نهج‌البلاغه بخواند، تازه پس از چهار سال نسبت به این راه روشن کمی آشنایی و شناخت پیدا می‌کند.
فارس: پیشنهاد شما در این باره چیست؟
پیشنهاد من این است که هر متنی را که می‌خواهند یاد بگیرند، نهج‌البلاغه، گلستان سعدی و یا هر چیز دیگر، اول یک بار از ابتدا تا انتها از روی آن بنویسند، این نوشتن خیلی کمک می‌کند. آنجایی را که متوجه نمی‌شوند و هنگامی که با ابیات مشکل یا کلمات و یا جملاتی که معنایش را متوجه نمی‌شوند مواجه شدند به لغت‌نامه مراجعه کنند،‌ قول می‌دهم به مرور می‌توانند شناخت خوبی پیدا کنند.
فارس: و سخن آخر؟
توصیه‌ام به دانشجـویان پیام‌نور و همه دانشجـویان این است که مدیریت زمـان را یاد بگیرند، این مدیریت زمـان کمک می‌کند که از وقتشان درست استفاده کنند و طبق روایتی در این زمینه جزو کسانی نباشند که با هدر دادن وقتشان در دام شیطان گرفتار می‌آیند.

  منبع خبر

برچسب ها جوان دانشجو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: