پیام های شما
پرسش و پاسخ
امضا شده : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴ ۰۸:۴۱:۵۱
سلام جناب مرادي گرامي ممنون که پاسخ سوالم را دايد رابطه من با ابشان و حتي همسرم با ايشان در حد استادي و شاگردي است نه چيزي فراتر از اين هم من و هم ايشان هردو به حدود الهي و شرع الهي آشنا و پايبند هستيم اين سوال دراثر گفتارها و حساسيتهاي بيجاي ديگران برايم پيش آمده بود که مدام ميگفتند بهتر است براي روابط استاد و شاگردي خود راهي پيدا کنيد ممنون که جواب محکم و راسخي بهم داديد با تشکر فراوان از شما گرامي
شهاب مرادی
سلام/ انتظار دارم یک تامل و بررسی جدی کنید این پاسخ شما حکایت از آن تامل ندارد. حساسیت های دیگران همیشه باید زنگ خطری محسوب شود و مجدد بررسی کنیم و خیلی دیر مطمئن شویم که دیگران اشتباه می کنند. من از الفاظ سوال قبلی نسبت به آن فرد شک کردم و آن قدر مدعی دیده ام که از ریسمان سیاه و سفید می ترسم.
راه هموار است و زیرش دام ها...
اما اگر بخواهید با او مَحرَم شوید راهی غیر از محرمیت سببی نیست یا او باید با مادر و یا مادربزرگ شما (اگر باشد و بیوه باشد) ازدواج کند یا با دختر شما یا نوه ی شما با اذن پدر دختر عقد شود (و این عقد نباید برای دختر نابالغ مفسده ای داشته باشد) حتی عقد موقت و زمان بسیار کم و بدون اینکه حتی دختر را ببیند که شما می شوید مادر زن او و الی الابد به او محرم هستید . این که در مورد عقد دختر نابالغ و امثال آن و فروعاتش در رساله ها بیان شده در مورد تبعات جاری کردن صیغه عقد موقت یا دائم و محرمیت های سببی است نه عروسی با دختربچه! و برخی از ایرادها ناشی از بی سوادی و بی اطلاعی  است.
و نکته مهم که در مورد محرمیت سببی باید تذکر دهم و ربطی به شما و پرسش شما ندارد و معمولا مغفول واقع می شود، این است که در چنین فرضی با هر اختلاف سن مرد حکم داماد و پسر آن خانم را دارد و دانستن این رابطه و قبول و درک ِ آن در تنظیم روابط موثر است و هر دو باید مراقب رفتار و نیات خود باشند و اگر خدای ناکرده برخی از افراد -زن و مرد یا یکی از آنها- به دنبال راهی برای ارتباط آسان و راحت تر باشند و قصد ریبه و فساد در بین باشد باید بدانند حرمت و سنگینی این معصیت غیر قابل تصور است و حرمت ناموس و محارم در پیشگاه الهی عظیم است!
و اگر خدای ناکرده یکی از طرفین رعایت نکرد طرف مقابل برایش واجب نیست که با او رابطه (مثل صله رحم) داشته باشد و می تواند با تشخیص خود حجابش را حغظ کند و می تواند دست ندهد. حیا و ناموس مهم است و در مدرسه و مسجد که به آن معمولا نمی پردازیم و امثال فارسی وان و ... هم که تمام تلاش خود را برای نابودی آن دارند. مجبورم این تذکرها را بدهم.
فرشته
22391 بازدید 115 امتیاز