پیام های شما
پرسش و پاسخ
امضا شده : ۱۳۹۰/۰۸/۱۳ ۱۶:۱۸:۰۵
سلام.با تشکر از شما و صحبتهاي بسيار خوبتون.من و پسرم هميشه برنامهي‌ شمارو گوش ميکرديم.هر برنامه‌اي که داشتين ما دنبال ميکرديم مخصوصا پسرم. متاسفانه پسرم در سانحه تصادف فوت کرد.همين يه پسر هم داشتم.دوست دارم شمارو از نزديک ببينم تا مرگ را برام واقعا تعريف کنيد. نمي‌خوام از خودم تعريف کنم اما واقعا در حق هيشکي بعدي نکردم نه من نه شوهرم. پسرم هم واقعا فهميده بود بعد از تصادفش همه گفتن که چرا اين پسر به اين خوبي‌ رفت. مي‌خوام واقعا بدونم که چرا خدا اينجور ادامها که به خوبي‌ زندگي‌ مي‌کنن باعث عذر[آزار] کسي‌ نيستن در حق کسي‌ بدي نميکنن را زود ميبره؟.البته اين موضوع واسم قابل هضم نيست که آيا واقعا پسرم به امر طبيعي رفت يا ماشينش باعث مرگش شد چون پسرم رنو داشت.چون پدرش ميگه باعث مرگش رنو شد،ميگه رنو ماشين خوبي‌ نبود.بخاطر همين عذاب وجدان داريم. پدرش ميگه مرگ دست خود آدم.اگر پسرم رنو نداشت يه ماشين بهتر و با امکانات بيشتر داشت فوت نميکرد.از شما تقاضا دارم تا حقيقتو به من بگيد.نمي‌خوام آرومم کنيد فقط حقيقتو بگيد که آيا رنو باعث مرگش شد يا به امر خدا بود.البته پسرم هم اهل سرعت نبود.خيلي‌ با شخصيت بود.اصلا آدم بي‌نظمي نبود.آدمي‌ بود که با سن ۲۶ سال ۲ بچه بي‌ سر پرست حمايت ميکرد،آخه واقعا حقش بود که انقدر زود از اين دنيا بره؟ منتظر جواب شما هستم.خيلي‌ خیلي‌ ممنونم.
شهاب مرادی
سلام/ ابتدا به شما و خانواده محترم تان تسلیت می گویم. و از خدای مهربان برای پسر عزیزتان مغفرت و آرامش و رحمت مسئلت دارم و برای شما صبر و اجر بیشتر. 
1. سوالات اطرافیان شما که شایع و رایج است؛ ریشه در یک باور نادرست دارد. آن باور غلط این است: "مرگ جریمه الهی است." یا "مرگ عقوبت است." ویا "مرگ نتیجه اعمال بد و گناهان فرد است."
این موارد اصلا کلیّت ندارند. پس معتبر نیستند. به عبارتی هیچ کدام از این جمله ها درست نیست: " او مُرد. معلوم می شود آدم بدی بوده" یا "او مُرد. معلوم می شود آدم خوبی بوده" مگر انبیا نمُردند؟ مگر کفار و طواغیت نمردند؟ کلُّ من علیها فان. همه ی اهالی زمین فانی هستند همه ی خوب ها و همه ی بدها.
2. ملاک ارزیابی خوب و بد بودن اعمال و نیّات انسان هاست و ما صلاحیت قضاوت در مورد دیگران را نداریم و از نیّات غیر از خودمان بی خبریم.
3. در مورد ماشین و ... با توجه به شرح حال؛ این فرض را هم مقبول نمی دانم. فقط برای درک بهتر مسئله و آرامش شما توجه شما را به این آیه جلب می کنم: أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ ... یعنی زمانی که قرار است مرگ کسی فرا رسد اگر در بهترین و مستحکم ترین ماشین باشد حتی اگر در تانک هم باشد فرا می رسد [ترجمه و چند تفسیر در مورد این آیه] احتیاط مهم است اما اینجا از مصادیقش نیست. دقت کنید. در شرایط عادی این مسئل به مخلوط می شود و در شرایط عاطفی خاص بیشتر.
4. حتما یادداشت بند ناف را بخوانید.
5. مکرر لاحول و لا قوةالا بالله بگویید.
6. اللهم انی اسالک صبرَ الشاکرین لک.
azin.abtin
29822 بازدید 213 امتیاز