پیام های شما
پرسش و پاسخ
امضا شده : ۱۳۸۹/۰۹/۱۸ ۱۰:۳۴:۱۱
سلام.از طرف مادرم مي نويسم: سلام جواني با تفاوت سني 12 سال تقاضاي خواستگاري از دخترم را دارد.ايشان پزشکي است که در سال 81 فارغ التحصيل شده و دختر من دانشجوي سال سوم دندانپزشکي است.اين آقاي پزشک مطب ندارد و آنطور که خودش به دختر ما گفته است علاقه اي به گرفتن تخصص در ايران ندارد و قصد خروج از ايران و ادامه تحصيل در خارج از کشور را دارد.الان هم داراي شغل ثابتي نيست و متاسفانه بر عکس خانواده ي ما از نظر مذهبي مايه ي خيلي قوي اي ندارند.ولي از قبل در دانشگاه با دختر بنده بدون اطلاع خانواده ي ما صحبت کرده و در او دلبستگي ايجاد کرده اند و وعده و وعيد هايي نيز داده اند.پدر فرزند من به شدت با اين طور آشنايي هايي مخالف است و تضاد وحشتناکي بين دختر و پدر ايجاد شده است و کلاً نظام خانواده ي ما به هم ريخته است در حالي که به احتمال زياد ارتباطات مخفيانه ي اين دو ادامه دارد. البته مادر ايشان تلفني تقاضاي ملاقات(خواستگاري)را نموده است ولي پدر فرزندم هرگز حاضر نيست که آنها را بپذيرد چون دختر من 21 ساله و پسر 33 ساله است و پدرش مي گويد ايشان چون شغل ثابت و استخدامي ندارد عاقبت مشخصي هم برايش معلوم نيست!لازم به ذکر که دختر به شدت با اين وصلت موافق و پدرش به شدت مخالف است!پسر هم پدر ندارد و تک پسر است با يک خواهر. شما ما را راهنمايي کنيد که چگونه اين تضاد بين پدر و دختر را حل کنيم؟در ضمن همسر بنده هم انسان تحصيل کرده و استاد دانشگاه هست
شهاب مرادی
سلام/ بیایید با هم این مسئله این گونه مطالعه و بررسی کنیم و فقط به این پرسش پاسخ بدهیم: آیا دختر همسر مناسبی انتخاب کرده است؟
و موافق و مخالف با احترام و مستدل و منطقی دلایلش را بیان کند و همگی از بیان مطالب دلی و احساسی پرهیز کنیم. در یک جلسه خانوادگی و صمیمی دختر و پدر و مادر و شما (و هر خیرخواه عاقلی که در آن جلسه خانوادگی به مشورت دعوت شد،) دلایلشان را بیان کنند و همه روی این بیانات فکر کنند و بعد در جلسه ای دیگر دوباره همفکری کنید. 
اگر من در چنین جلسه ای باشم سوال می کنم 1. پسر در این سالها چرا ازدواج نکرده؟ یا لااقل چرا بعد از 81 ازدواج نکرده؟ و ربز تقویم این روزها را می پرسم و پاسخ های کلی و مبهم را صادقانه تلقی نمی کنم.
2. هر پاسخی را منطقی و مستدل تحلیل می کنم. مثلا مورد مناسب پیدا نشد؛ را دقیق بررسی می کنم: چندجا خواستگاری رفتی؟ و پرهیز از کلیات و خودداری از فریب خوردن. واقعا خواهرت با دیگران چه تفاوت اساسی و روشنی دارد. زیباترین است؟ مومن ترین است؟ خیلی مومن تر است؟ (که مخفیانه با پسری دوست شده) پس بی نظیر نیست و ... چون وقتی از ما تعریف و تمجید می شود چشمِ هوش، کور می شود.
حتی اگر قبلا ازدواج ناموفق داشته باشد بهتر از گذشته مبهم است.
3. شغلش؟ اگر طبابت نباشد بزرگترین علامت سوال در ذهنم شکل می گیرد که چرا بهترین روزهای عمرش را صرف کاری کرده که هدف اصلی زندگی اش نیست و یا چرا در کار خودش موفق نیست و اینجا احتمال برخی مشکلات روحی مطرح می شود و... اما قضاوت نمی کنم صریح و محترمانه و مثبت سوال می کنم.
هشدارهای قبل از انتخاب همسر را بخوانید. و فراموش نکنید سهم افراد از خوشبختی به مقدار شایستگی های عقلی و تصمیمات عاقلانه آنها بستگی زیادی دارد.
اما احتمال اینکه دلایل دختر خانم و آقا پسر را بشنوم و موافق بشوم هم زیاد است چون بررسی می کنم و قبل از بررسی هیچ تصمیمی جز بررسی نمی گیرم. فقط بررسی درستی انتخاب
نفس بريده
19771 بازدید 97 امتیاز