پیام های شما
پرسش و پاسخ
امضا شده : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۶:۳۵:۳۱
سلام حاج آقا خانمي هستم 23 ساله از مشهد. مهندس نرم افزار. حاج آقا يک سوال: چرا زياد مطلب محکمي از بانو ام کلثوم، دختر آقا اميرالمومنين حضرت علي (ع) و خانم فاطمه زهرا(س) نيست؟ چرا حرف زيادي از ايشون نيست؟ همسرشون کي بودن؟ مگه اين خانم خواهر اصلي خانم زينب کبري نبودند؟ پس چرا اينقدر ازشون کم مطلب هست؟ تو واقعه عاشورا حضور داشتند؟ محل دفنشون کجاست؟ حقيقتا توي اينترنت سرچ کردم ولي مطالب خيلي باهم متفاوت بود. جايي نوشته بود همسر ايشون جعفر طيار بودند اما جاي ديگه نقل ديگه اي بود مبني بر اينکه همسر ايشون عمر بن خطاب بودند. لطفا اگه امکان پاسخ دادن نداريد يک منبع موثق معرفي بفرماييد. باتشکر
شهاب مرادی

سلام/ اُم کلثوم؛ کنیه است. اسم نیست.  برخی آن را کنیه زینب کبری می دانند یعنی مطابق آن نظر تنها دختر صدیقه طاهره زینب کبری است و برخی کنیه نفیسه خانم و یا کنیه دو دختر از دختران حضرت امیر و یا کسانی که ام کلثوم را کنیه سه یا چهار تن از دختران حضرت امیر از همسران مختلف ایشان از جمله صدیقه طاهره سلام الله علیها می دانند.

و در موضوع ازدواج عمر و ام کلثوم اختلاف هایی از گذشته بوده. بزرگان شیعه خیلی این را قبول ندارند به دلایل تاریخی. هیچ وقت این موضوع را جدی و مهم تلقی نکردم و تحقیق در این باره نداشتم لذا نظر قطعی و نهایی ندارم.

اما جناب جعفرطیار که عموی فرزندان حضرت بود و به تمام فرزندان حضرت امیر مَحرم و سال هشتم هجری شهید شدند تقریبا همزمان با ولادت ام کلثوم اگر قائل باشیم زهرای مرضیه دختری غیر از زینب کبری داشته باشد. اما شاید منظورتان عبدالله بن جعفر است که او همسر زیبنب کبری بود و همسران دیگری هم داشت از جمله خوصا و جُمانه که هر سه مادر شهید بودند. دو تن در کربلا و یکی در حرّه بنای ما اینجا بحث تاریخی نیست.

الان هم دسترسی به منابع ندارم. به موضوعاتی که براتون حیاتی و مهم نیست خیلی توجه نکنید. مگر در حوزه پژوهشی که آن هم روشش این نیست. بد نیست که بپرسید هشدارم برای توجه بیش از حد به مسائل است.

 

سعيده 22
95155 بازدید 323 امتیاز