پیام های شما
پرسش و پاسخ
امضا شده : ۱۳۹۱/۱۲/۳۰ ۱۲:۳۴:۵۲
جناب آقاي مرادي سلام اول اينكه ممنونم از شما و بعضا سخنرانيهاتون را پيگيري ميكنم دوم اينكه مشكلي داشتم و خواهش ميكنم پاسخم را بدهيد. من خانمي هستم ٣١ ساله، دانشجوي كارشناسي ارشد، هشت سال هست كه ازدواج كرده ام. همسرم ٣٣ ساله ، داراي مدرك كارشناسي ارشد. من و همسرم اشتراكات عقيده اي و مذهبي زياد داريم، و تنها در بعضي موارد آنهم جزئئ با هم اختلاف نظر داريم كه كنار آمده ايم با هم، من خودم اهل نماز و شرعيات هستم و حجاب دارم . خانواده ام هم همينطور و مادرم هم حجاب دارند، اما دو خواهر كوچكتر از خودم ، ٢٢و ٢٣ سال دارم كه آنها حجاب را دوست ندارند ، يا حداقل الان دوست ندارند، منظورم توي اين سن، به اجبار خانواده روسري نصفه نيمه سر ميگذارند، اما به هيچ وجه بي حيايي نميكنند، يعني فقط موهايشان بيرون است ، و بعضا ناخنهايشان لاك دارد، دوست پسر ندارند و دخترهايي جدي هستند ،من خدا شاهده چند بار به ايشان تذكر داده ام. اما شوهر من با اين قضيه مشكل دارد، هر وقت با خواهرهايم بيرون ميرويم، بعدش درگيري داريم ، حتي ميگويد اينها از لج من لاك ميزنند و روسريشان فرق سرشان است! زندگي را به من زهر كرده است! ميگويد ديگر با خواهرهايت بيرون نميروم، آنها بايد با من كه بيرون ميروند حجاب را رعايت كنند! حال پرسش من اين است: ١- آيا اين روش امر به معروف و نهي از منكر است؟ ٢- آيا اصلا همسر من حق دارد كه راجع به حجاب خواهرهاي من نظر بدهد؟ و به خاطر اين مسئله زندگي را بر من تلخ كند؟ ٣- برخورد من بايد چگونه باشد؟ جناب آقاي مرادي خواهشمندم كه پاسخ مرا بدهيد، بدجور درگير اين موضوع شده ام. يك دنيا ممنونم. پيشاپيش نوروزتان مبارك و با آرزوي سالي خوش و پر توفيق.
شهاب مرادی

سلام/ هیچ لزومی ندارد آنها با شما و همسرتان بیرون بیایند. به این موضوع توجه کنی بقیه امور حل می شود.

۱. موضوع را «امر به معروف و نهی از منکر» نبین! موضوع مدیریت روابط خانوادگی و فامیلی است و همسر این حق را دارد که در مورد رفت و آمد خودش و همسرش تصمیم قاطع و بی رودرواسی بگیرد.

۲. عامل تلخی مقاومت نابجای شماست. فرض کن برادر شوهر شما سیگاری است و شما آسم آلرژیک و ... دارید و شوهرت اصرار دارد در بیرون از منزل در یک ماشین فسقلی مثل رنو۵ او همه جا با شما همراه باشد شیشه ها بالا و هم فرت و فرت سیگار پشت سیگار روشن کند و تذکرهای تو به شوهر و برادر شوهرت بی اثر؛ خب؟ آن وقت شوهرت برای من پیام بگذارد که این زن زندگی مرا سیاه کرده آبروی مرا برده و به قول شما زندگی را تلخ کرده. در این مثال اول برادر شوهر بی ملاحظه و بی کلاس و غربتی مقصر است بعد شوهر ِ بی توجه و خودخواه و بی اطلاع از حقوق همسر  و دارای ضعف شخصیتی و دیگر تمام.

۳. خیلی ساده و راحت این حق را به شوهرت بده که نخواهد با آنها بیرون بیاید. و به همسرت ابراز علاقه کن و در او احساس گناه ایجاد نکن. مثلا: اونا الان ماشین نداند تنها هستند و ... این ظلم است!

خیلی نرم و بدون صدور قطع نامه با شوهرت به گونه ای تنظیم کنید که با آنها جایی نروید. آسمان به زمین نمی آید. در تمام مهمانی ها و مجالس هم را ببینید اما مشترکا بیرون نروید اما اگر خانواده شما به شما در این موضوع فشار می آورند از حقوق شوهرت با نرمی و احترام اما صراحت دفاع کن.  انگار شما خواهرانت را از اهالی سیاره ای دیگر فرض می کنی لذا آنها را غیر قابل توجیه و تفیهم می دانی! -امر به معروف به جای خود، اما اینجا اصلا مسئله اصلاح و ارشاد نیست؛ مسئله؛ "تنظیم مناسبات و روابط" و "حفظ حرمت ها"است- دو خواهرِ محترم شما، حجاب خوبی ندارند اما حتما گوش و عقلِ سالمی دارند و درک این مسئله که "این رفتار شما خلاف باورها و اعتقادات شوهر من است. و شما را محترم میداند و دوست تان هم دارد و برای هردوی ما عزیزید اما او غیرتی است و من نه تصمیم دارم غیرت او را تخریب کنم. و نه تصمیم دارم شخصیت شما را. پس اگر به پروتکل او احترام نمی گذارید. تلاش می کنم تنش ها کمتر شود."خیلی ساده و آسان است. (جملات داخل " " دیالوگ است که شما می توانی حفظ کنی و در صورت لزوم بیان کنی)

 

سال نو بر شما هم مبارک ان شاءالله هیچ جوانی سرمایه جوانیِ زودگذر را هزینه ای برای مخالفت و لجبازی با خدا و قوانین خدا نکند. جوان نباید فراموش کند این موی سر خیلی زودتر از انتظارش سفید می شود و کم پُشت و ... و این پوست صورت خیلی زودتر چروک و چروک تر و بی طراوت ...

هاشمي
69196 بازدید 269 امتیاز