دوشنبه , ۰۹ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۰۰
منتشر شده در: انعکاس » خبر

حجت الاسلام والمسلمين شهاب مرادی پیشنهاد کرد: امسال از ظرفیت هیاتهای عزاداری برای مقابله با معضل مشروبخواری استفاده شود.

این خطیب برجسته با انتقاد از ورود بدون حساب و کتاب و نادرست جریانهای مختلف به موضوع آسیب شناسی عزاداری گفت: زمان آسیب شناسی هم اول محرم نیست که وقتی تازه شور و نشاط حسینی (ع) همه کشور را فرا گرفته، ما بیاییم اشکالات را مطرح کنیم، مثل این است که شما بخواهید آخر اسفند از سنت عید نوروز انتقاد کنید آن زمان مناسب نیست، زمان آسیب شناسی عزاداری هم بعد از محرم و صفر و زمانی است که مداحان، منبری ها و هیأتی ها فرصت و فراغت دارند.

وی ورود دولت و حاکمیت به عرصه آسیب شناسی و اصلاح عزاداری را ناشی از قدرناشناسی و فرصت سوزی جامعه ما دانست و گفت: برای اصلاح نقاط ضعف عزاداری هم راه درست برخورد پلیسی نیست که اطلاعیه بدهیم شمایل جمع شود یا طبل و سنج نباشد، عزاداری یک موضوع فرهنگی است و تجربه ما نشان داده است که با موضوعات فرهنگی نمی شود برخورد دستوری و پلیسی کرد. در موضوع حجاب، ما هر دو طرف را تجربه کردیم، نه رضا خان توانست با زور حجاب را بردارد و نه ما توانستیم با زور حجاب را سراسری کنیم. موضوعات فرهنگی نیاز به زبان خود دارند، شما ببینید به جای این کارها، در همین موضوع شمایل بیاییم در تهران هیأت های اصلی را جمع کنیم، مداحان و منبری ها را جمع کنیم، اساتید و متخصصان بیایند بحث کنند شمایل درست است یا نه، استفاده از نقاشی به چه صورت صحیح است، و جمع را اقناع کنیم و به جای دستور پلیس، فرهنگ عزاداری را ارتقاء دهیم، در این نوع موضوعات زبان موثر، زبان هنر است نه زبان دستور.

حجت الاسلام مرادی اضافه کرد: محرم و عزاداری ظرفیت بالایی برای اصلاح روندهای اجتماعی دارد، اما متأسفانه مدیریت و هماهنگی بین هیأت ها، مداحان وجود ندارد و باید در سطح پایین تر از رهبری و مرجعیت در حلقه پایین تر انجام شود، مثل روندی که در دوره قبل، در منزل آقای فلسفی شکل گرفته بود و منبری ها و مداحان در آنجا جمع می شدند و آقای فلسفی یک رابطی بود بین مرجعیت و هیأت ها و مداحان و منبری ها هم ایشان را قبول داشتند، اگر قرار بود با بهائیت مبارزه شود، ایشان به تمام منبری ها خط می داد، یا در یک سال تمام منبری ها بعد از ۱۲ محرم توسط ساواک بازداشت شدند. چرا که همه یک حرف می زدند، اما در حال حاضر این را نداریم که همه روی آن متمرکز شوند.

وی اضافه کرد: مثلاً شرب خمر امسال یکی از موضوعاتی است که می طلبد همه روی آن متمرکز شوند، از میزان کشفیات و تلفاتی که برای مصرف مشروبات فاسد در جامعه اتفاق افتاده است، این موضوعی است که هم جایگاه پرداختن به آن در هیأت ها و بدنه جامعه است، چون که دولت و نیروی انتظامی نتوانسته آن را کنترل کند و هم یکی از ویژگی های قیام امام حسین (ع) مقابله با این منکرات است. چرا که یکی از ویژگی های اصلی یزید همین شراب خوری بود که باید سیاهی آن به جامعه نشان داده شود و هر منبری یک شب را برای آن بگذارد و مداحان انزجار خود را از این کار به جامعه نشان بدهند. نه آن که در اشعاری که به طور ناشیانه سروده می شود و در قالب شعر سنتی مانند غزل و حافظ نیست، این موضوع ترویج شود، که حالا که این جا گفته است «می»، حالا این «می» منظور «می» اشعار حافظ نیست، بلکه این همان می است که قاچاق می شود و فروش می رود، قطبیتش آن می شود. بعضاً این اتفاقات می افتد خوب باید همه به موضوع شراب خوری حمله کنیم، یعنی با اشاره به باب توبه که می توانید توبه کنید، که خاصیت عزاداری امام حسین است، خیلی از گناهکاران حرفه ای و خیلی از این شاربین خمر آمدند و توبه کردند، چه در دوره معاصر و چه در طول تاریخ، مثلاً در شب حر، شب چهارم که روضه حر را می خوانند که این تأثیر بیشتری از روضه های دیگر دارد، این است که خیلی از موضوعات مثل توبه، رحمت، آغوش گرم اهل بیت، مثل توسل، مثل شناخت، خیلی از اين چیزها کنار هم اتفاق می افتد، اصلاح رفتار، امید، نشاط و این برای گناهکاران هم در این روضه اتفاق می افتد و نوع برخورد امام حسین(ع) با حر باعث می شود، امروز هم اگر من به امام زمان بگویم، آقا من گناهکارم و می خواهم برگردم، قطعاً به من می گوید سرت را بلند کن و من را می پذیرد.

وی اضافه کرد: اصلاً موضوع گناه موضوعی نیست که بگوییم جوان ها گرفتارند، همه آدم ها گرفتارند و منبر و هیأت باید این فضا را ایجاد نماید و کمک کند افراد برگردند. در بحث آزادگی، در بحث دشمن ستیزی، کربلا و عزاداری باید یادآوری نماید که ما از آمریکا نترسیم، اگر از آمریکا نترسیدیم، ما عزادار واقعی هستیم، اگر از آمریکا بترسیم ما جزو آنها هستیم که از کربلا فرار کردند یار امام حسین (ع) نیستیم، در دسته عزاداری، خیلی از این اِلمان ها نظامی است، طبل و سنج و...، شما در پادگان ها هم این ها را می بینید، صف و نظم، سینه زدن، صدا و... این فضایی که ایجاد می شود، بیشتر نظامی و حماسی است.

مرادی اظهار داشت: ما ایرانیان شعار فراگیری برای اهل سنت حداقل در ایران (فارسی زبان)، اهل سنت داریم، که بگوییم بیایید امسال ما ایرانیان از حسین تشکر کنیم، یزید مال شماها نیست. یزید مسلمان نبود، یزید اگر مسلمان بود، به کعبه حمله نمی کرد، قتل عام نمی کرد، این جنایت را در کربلا انجام نمی داد. اعلامیه رسمی یزید بوده که گفته «لعبت هاشم بالملک فلا، خبر جاء و لا وحی نزل» اصلاً وحی در کار نبوده، قرآنی در کار نبوده. این امام حسین بود که اسلام را زنده کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سیاه مشق
۱۳۹۱-۰۹-۰۴ ۱۰:۱۷
0
0
سلام علیکم
ایکاش حسن باقری انسجام دهنده نیروهای فعال را می دیدیم.
واقعا چه کسی می تواند بین این ها ساماندهی و سازماندهیشان کند؟
امید داریم در حسرت این آرزو نمیریم.
التماس دعا
mahser
۱۳۹۱-۰۹-۲۹ ۰۶:۲۲
180
0
سلام
تمام متن رو با دقت ویژه خوندم. استاد از نکته سنجی و دقت و دیدن دغدغه های شما برای جامعه واقعا تحت تاثیر قرار میگیرم. نوشته های شما برای من حکم یه آب زلال وگوارا برای تشنه رو داره که با جرعه جرعه خوردنش، الحمدالله میگی و سلام میدی .
دو قسمت این نوشته برای من عالی بود:
1- «امروز هم اگر من به امام زمان بگویم، آقا من گناهکارم و می خواهم برگردم، قطعاً به من می گوید سرت را بلند کن و من را می پذیرد.»
2- «در دسته عزاداری، خیلی از این اِلمان ها نظامی است، ...» واقعا از فهمیدن فلسفه این عزاداری حیرت کردم.
استاد برای شما و دلسوزانی مثل شما از خدای بزرگ آرزوی سلامت و سعادت دارم. و ممنونم .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: