ثبت نام دوره تازه کلاس مجردها

ثبت نام دوره تازه کلاس مجردها

سلام با توجه به ظرفیت ثبت‌نام بسیار محدود دوره جدید یعنی دوره دوازدهم، چون تعداد قابل ملاحظه‌ای از اعضا دوره یازدهم هم به دوره بعد منتقل می شوند؛ برای این دوره جدید، افراد جدید صرفا از طریق لیست انتظار ثبت نام می شوند وبه تدریج مصاحبه و پذیرش می‌شوند و این روند ادامه دارد. تمامی این مراحل و کل کلاس مجردها رایگان بوده و هست....برای اطلاع بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.
ادامه مطلب
جمعه , ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۹
منتشر شده در: یادداشت ها » این روزها ...

مصرف فرهنگی، بخصوص "کتاب" بخش مهمی از سبک زندگی مطلوب اسلامی‌ایرانی است. اما چرا "مصرف فرهنگی" ما ایرانیان کمتر از چیزی است که انتظارش را داریم؟

"ایرانیان" که یکی از فرهنگی‌ترین ملل جهان از نگاه ادبیات، فلسفه، هنر و قدمت تمدنی هستند؛ چه شده که اینطور به "کتاب" به عنوان نماد فرهنگ و تمدن بی توجه شده‌اند؟ 

به نظرم این بی توجهی حاصل این نمیتواند باشد که مردم ما دست از "فرهنگ و ادب و هنر" شسته‌اند و مثلا به اقتصاد یا سیاست چسبیده‌اند؛ بلکه برعکس دلایلی وجود دارد که علیرغم این"فرهنگ دوستی" ایرانی و اسلامی در میان ما "کتاب" جایگاه خود را نیافته، این دلائل در حقیقت شاید دلایل ساده‌ای باشند که " مصرف فرهنگی" ما را پایین آورده و اگر راه حلی برای آن نجوییم، "فرهنگ کتاب خوانی" جایگاه مطلوب و شایسته خود را در "سبک زندگی" ما نمی یابد. دلیل این امر را می توان در گسست زنجیره "مصرف فرهنگی؛ در کشور دانست. این روزها ارتباط میان رسانه ها اعم از رادیو و تلویزیون و جراید و نشریات در حوزه کتاب قابل ملاحظه و کاربردی نیست. 
اما چرا برخی از مردم علیرغم اینکه دوست دارند کتاب بخوانند؛ اما نمی خوانند یا کم میخوانند و سرانه مطالعه رضایت بخش نیست:


۱. شاید وقت ندارند: بچه‌ها تکالیف زیاد مدرسه‌ای دارند، جوانان گرفتاریهای مشکل ذهنی زندگی، و یا سرگرمی های جایگزین دارند، بزرگترها چند شغله‌اند یا مشاغلی دارند که ذهنشان را اشغال میکنند.
۲. شاید انگیزه ندارند: احساس نیاز به دانستن و بیشتر دانستن، یکی از مهم ترین خصیصه های انسان رشد یافته است. و احساس نیاز به مطالعه در برخی بسیار اندک است. البته کتاب خوب انگیزه مطالعه را تقویت میکند. موضوع کتابها به روز نیست یا مشکلی را از خواننده رفع نمیکند. یا روایت نویسنده ضعیف است و یا ویرایش و ساخت کتاب وضع خوبی ندارد و در نهایت کتاب باب دل خواننده و متناسب سطح آگاهی و دانش او تولید نمیشود.
۳. شاید پول کافی ندارند: تا کتابی بخرند زیرا درآمد متوسط جامعه کم است یا کتاب گران است یا حمایتی از مصرف کننده کتاب صورت نمیگیرد.
۴. شاید دسترسی ندارند: کتابخانه یا کتاب فروشی بسیار دور است یا اگر نزدیک است منابع آن به روز و متنوع نیست و یا راهکاری برای جستجو ندارد، زیرساخت مناسب هم برای استفاده از کتاب دیجیتال وجود ندارد.
۵. شاید سواد ندارند: متأسفانه عده‌ای هم -هر چند کم- سواد ندارند؛ یا کم سواد هستند و سواد لازم برای خواندن کتابهای مناسب شان را ندارند.
۶. شاید برای نگهداری کتاب جا ندارند: و رغبتی برای خرید کتاب ندارند؛ آپارتمانهای کوچک بیشتر محل زندگی امروز ماست. و چنین جاهایی اصلا مناسب خرید کتاب و ایجاد کتابخانه خانگی نیست. اتاق مطالعه هم طبیعتاً در این مکانهای کوچک زندگی وجود ندارد.
۷. شاید اطلاع کافی و خبر ندارند: گاهی کتاب خوبِ ارزان و مناسب هم وجود دارد، اما بسیاری از مردم "خبر" از وجودش ندارند، نظام اطلاع رسانی کتاب وجود ندارد، لیستهای مناسب کتاب اعلام نمیشود. اغلب مردم برای دانستن و بشتر دانستن آنچه می خواهند، سیر مطالعاتی مناسبی در دسترس ندارند، در تلویزیون و رادیو هم برنامه مناسب کتابخوانی و کتاب شناسی وجود ندارد و روزنامه ها هم کمک جدی نمیکنند. 
۸. شاید به مطالعه عادت ندارند: وقتی به هر دلیلی از این دلایل فرد به کتاب خواندن مشغول نشود، انس نمی گیرد و به مطالعه "عادت" نمی کند. منزلت عمومی کتابخوانی هم البته بالا نیست.

برای اینکه مردم کتاب بخوانند لازم است دست به دست هم دهیم و برای موارد بالا و عوامل دیگری که از قلم افتاده چاره جویی کنیم؛ مشکلاتی که در چهار زمینه تقسیم میشوند: ۱. تولید کتاب ۲. ترویج و اطلاع رسانی کتاب ۳. توزیع مناسب کتاب و ۴. مصرف مناسب کتاب. و ارتقاء سرانه مطالعه

 

 

خوشحال می شوم نظر شما را در این باره بخوانم.

پ ن: این ویراست دوم سرمقاله ی روز سوم نشریه اردیبهشت کتاب؛ ویژه نامه ی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۰
بهبهانی
۱۳۹۳-۰۲-۱۹ ۱۴:۴۰
0
0
شقایق
سلام استاد
میشه یه جور دیگه هم این قضیه گفت اون قد گرفتاری تو زندگی دارند ؟که وقت
خواندن کتاب هم ندارند مجله هم فقط خانم ها خانه دار میخوانند . اقایون بدبخت
که هم با یه شغل نمی توانند زندگی تو این زمونهداشته بتشند چند شغلنند؟
mohana
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۰۶:۴۱
0
0
سلام.
جایگزین شدن رسانه های دیجیتالی هم موثر بوده. ذایقه ها هم تغییر کرده. الان اقبال کودکان و حتی بزرگترها به سرگرمی ها بیشتر است تا استفاده مفید از وقت با خواندن کتاب. حجم بازیهای کامپیوتری با تنوع زیاد و قابلیت دسترسی آسان گرایش به این نوع سرگرمیها را زیاد کرده. با خرید یک تبلت و اتصال به اینترنت انواع بازیهای کامپیوتری رایگان روی گوشی شما نصب میشود و ساعتها وقت صرف این بازیها میشود.
مسلما جذابیت این سرگرمیها بیشتر است. در مورد مشکلاتی که در پایین بودن سرانه مطالعه موثرند و به آنها اشاره کردید به نظر من مساله ترویج و اطلاع رسانی بزرگترین نقطه ضعف ما است.
محمد3161
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۰۶:۴۷
0
0
سلام استاد عزیز، میلاد امیرالمومنین (ع) بر شما و همه مسلمانان مبارک. بنظرم 1-عادت به مطالعه نداریم و بجای اون به دیدن تلویزیون و انواع سرگرمی های دیگه عادت کردیم. 2- برای نگهداری کتاب جا نداریم و وقتی کتابی خریده می شه صاحب اول و آخرش خودمون هستیم، حتی برخی از کتابخانه های عمومی هم کتاب اهدایی قبول نمی کنن. 3- در مطالعه کتاب رویکردها بیشتر برای پر کردن وقت اضافه هست و نه برای یاد گرفتن و عمل کردن، درنتیجه هم در زمان خواندن کتاب نشاط نداریم و هم با یکبار خوندن کتاب، ازش خسته میشیم و دیگه دوباره به سراغش نمی ریم و همیشه دنبال کتاب جدید هستیم و همین باعث اتلاف هزینه، وقت و کاغذ میشه.
احمد90
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۰۷:۱۷
0
0
سلام استاد:
بیشتر دلایل رو هم عنوان کردید اما یک دلیلی که به نظر من باعث شده سرانه مطالعه کم شود تکنولوژی می باشد. افراد جامعه جذب تکنولوژی های موبایل و اینترنت که بسیار جذاب است شده اند و ساعت ها فرصتشان صرف این امورات میکنند و فرصت آزاد خود را صرف مطالعه نمی کنند.به نوعی لذت و آسانی این دنیای جدید مسبب این شده است که مردم از یار مهربانشان دور بمانند.
سمیه آمره یی
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۰۷:۲۷
0
0
سلام استاد....با احترام ؛ تمام مواردی که حضرتعالی فرمودید از دلایل مهم عدم مطالعه افراد جامعه ماست اما به نظر من موارد 1 و 3 از مهمترین آنهاست کمبود وقت و هزینه کافی متاسفانه حتی آن دسته از افراد با سواد جامعه را که دسترسی و اطلاع کافی دارند و بسیار هم علاقمند به مطالعه هستند را از کتاب خواندن غافل کرده...من در خانواده ای بزرگ شده ام که پدرم یک کارمند ساده بود اما با همان اندک درآمدی که داشت مقدار زیادی رو صرف خرید کتاب می کرد ولی الان همسرم هم کارمند هستند ولی تمام خرید کتاب ما در سال فقط محدود به نمایشگاه می شود که آن هم بیش از نیمی از اون مربوط به کتاب های فرزندمان می شود و سهم من و همسرم شاید یک یا دو کتاب باشد البته ما از کتاب های پدرم استفاده می کنیم و از دوستان و آشنایان هم امانت می گیریم اما واقعا این همه کار و مشغله در طول شبانه روز باز هم لذت کتاب خواندن را از ما گرفته است در حالی که در سال گذشته من فقط موفق به مطالعه دو کتاب روانشناسی مربوط به تربیت کودک شدم و همسرم حتی موفق به خواندن یک کتاب هم نشد و تنها به مطالعه چند نکته از کتاب که به آنها اشاره کردم بسنده کرد
bahare 2801
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۱۰:۲۲
0
0
سلام.برای من مورد 7 کمک میکند به کمتر کتاب خواندنم و اینکه موضوع کتابها کمتر به روز است .مثلا چند وقت پیش دنبال کتابی در مورد رضایت مندی در زندگی بودم فقط توانستم یک کتاب خوب پیداکنم آن هم با کمک تجربه قبلی دوستان.در حقیقت به جز این نمایشگاه سالیانه تقریبا هیچ فضایی ( در رسانه.مدرسه.دانشگاه.استاد و حتی تبلیغات) وجود ندارد که کتاب و نویسنده خوب را معرفی و عرضه کند.مثلا چرا در ایستگاه های مترو تبلیغات بصری کتاب خوب نداریم؟ چرا اصولا کتاب خوب در کنار شامپو و ... جایی برای معرفی ندارد؟و تبلیغ نمیشود؟ مثلا همیشه کتاب هایی که مورد تایید و تعریف رهبر عزیز است همیشه با استقبال مواجه میشود.
م م
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۱۹:۳۴
30
0
سلام
شاید همه ی اینها و یه چیز دیگه ، برامون اهمیت نداره کتاب بخونیم ، مطالعه برامون ارزش نیست و ارزش کتاب رو نمی دونیم . متاسفانه با همین روش و ارزشها داریم نسل هم تربیت می کنیم
24 ساله کارشناس تاریخ
مائده.س
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۱۹:۳۷
0
0
سلام بزرگوار
کتاب خوبه و خودم از کتاب خونا و روزنامه خونا هستم اما تو این 2 سال اخیر انقدر مشغله دارم کتاب که چه عرض کنم حتی روزنامه هم کم میخونم در ضمن قیمت کتابها انقدر گرون شده که یاید برای خریدنش از ماهها قبل برنامه ریزی کرد.
به امید برطرف شدن مشکلات.
یا حق
arazi
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۲۳:۲۳
0
0
سلام استاد
من فکر میکنم بیشتر از اینکه وقت کتاب خوندن نداشته باشیم انگیزه لازم رو نداریم
استاد یه پیشنهاد! با توجه به تاثیر عمیقی که جنابعالی روی مخاطبینتون دارید میشه هر هفته یه کتاب خوب ( و مفید که به قول خودتون مشکلی را از من جوان رفع میکنه ) توی سایت معرفی بفرمایین؟
زهرا ش
۱۳۹۳-۰۲-۲۳ ۰۷:۵۷
140
0
سلام استاد
عبادات قبول
چند وقت پیش من هم وقتی آماری از مصرف کتاب را خواندم بسیار متاثر شدم. دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستم ولی گمان میکنم این مورد هم به اضافه نظرات شماست.
اینکه در مقطع تحصیلات تکمیلی متاسفانه اساتید محترم دنبال مقاله می‌گردند! شده بود بارها خودم از کتاب لاتین یا فارسی در زمینه علمی خودم استفاده کردم و مورد نقد قرار گرفتم. (البته دلایل آنها بیشتر مستندات پژوهشی است ولی متاسفانه الان مقالات علمی داخلی هم محتوایی بسیار ضعیف دارند)
2- دسترسی خیلی سریع به اینترنت کار را آسان می‌کند. اینترنت های رایگان موبایل ها و تبلت ها و ... این اجازه را می دهد تا ایحاد سوال در ذهن را با وارد کردن یک کلیدواژه به جواب برسانند.
3- مطلب دیگر متاسفانه و متاسفانه محتوای کتاب است. چند سالی است که محتوا و مفاهیم کتاب و ارزش گذاری کتاب ها مناسب نیست و این شاید مزید بر علت شود.

در هرحال ممنونم از شما برای پیگیری این کاهش مصرف فرهنگی
خداوند عزتتان دهد انشالله
rahele.n
۱۳۹۳-۰۲-۲۳ ۱۹:۰۶
0
0
سلام. وقتی کسی نخواهد کاری را انجام دهد دنبال بهانه میگردد و وقتی بخواهد انجام دهد دنبال دلیل!
به نظر من اینها همه بخاطر اینه که احساس میکنن کارای مهمتری دارند و خواندن کتاب و مطالعه اولویت خودش رو در برنامه روزمره ازدست داده
a.novin
۱۳۹۳-۰۲-۲۳ ۲۰:۵۰
10
10
سلام استاد
1- به عنوان یک شهروند تهرانی در اطراف محل سکونتم تعدادی کتابخانه عمومی می شناسم که می توانم از آن ها استفاده کنم، پس دسترسی به کتاب دارم. هرچند اگر کتابخانه ها فعالیت تبلیغی بیشتری داشته باشند و پای شهروندان را به این محیط باز کنند، حتما تعداد افراد کتابخوان افزایش پیدا میکند.
2- اگر مدیریت زمانی داشته باشیم، وقت برای مطالعه داریم. بعلاوه انگیزه هم کمک می کند، ما برای کارهای مورد علاقمون اگر بخواهیم یکجوری وقت آزاد پیدا می کنیم.
ادامه....
a.novin
۱۳۹۳-۰۲-۲۳ ۲۰:۵۰
40
0
ادامه....
3- فرهنگ کتابخوانی، باید مردم احساس کنند نیاز به مطالعه دارند و بدانند برای افزایش اطلاعات و استفاده از تجربیات و دانش بقیه افراد گاهی اوقات راهی به غیر از مطالعه وجود ندارد. برایم خیلی جالب نحوه تبلیغ کشورهای آسیای شرقی است. در چندتا از انیمه هایی که برای بچه ها ساخته بودند به زیبایی این فرهنگ را جا می انداختند. برای مثال کتابخانه پر کتاب در اغلب خانه ها به نمایش در می آید یا اگر مثلا بچه ای داره از خواب بلند می شه دور و ورش یه کتاب باز افتاده که داره نشان می ده قبل از خواب مشغول مطالعه بوده
عدرخواهم که طولانی شد
24 ساله/دانشجوی دکتری فیزیک / تهران
msmh
۱۳۹۳-۰۲-۲۴ ۱۴:۱۵
0
0
سلام
به نظر من مورد هفتم که مردم کتابهای خوب و مناسب رو کم میشناسن درصد زیادی رو به خودش اختصاص داده.
من خودم بارها شده در یه موردی دنبال کتاب خوب گشتم اما از هرکی پرسیدم نمیدونست و کسانی رو هم دیدم که مثل خودم بودن.
ز.حسینی
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۱:۲۰
0
0
سلام استاد
به نظر من در درجه اول نداشتن انگیزه
دوم نداشتن هزینه
سوم نداشتن عادت
مجید313
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۶:۲۲
0
0
بسم الله
سلام : این همه سرعت زندگی بالا رفته برای چیه؟ و اینکه خیلی ها توان این سرعت بالا رو ندارند . چه خبره ؟ با خودمون چه کار می کنیم ؟ کمی آرام تر. هیچ کس فرصت نداره پس این فرصت کیه داره از دست میره ، یه کم وقت با یه راهنمایی مطالعه رو شروع کنیم . ممنون استاد عواملی که فرمودید در جای خود بسیار مهم بوده و در سرعت بخشیدن به رشد فکری مردم موثرند . اما سهم من در راستایی دست یابی به این رشد چقدر است . این سرعت بالا معمولا سهم تلاش هر فرد را نادیده گرفته و افراد همیشه منتظر میماند تا کسی دیگر مشکل را حل نماید. استاد لطفا راهنمایی فرمایید.
amirsaberi74
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۶:۴۵
0
0
سلام محضر استاد عزیز
مطالب تون صحیح بود.اما من واقعا به شخصه اول :وقت نمیکنم دوم:انگیزه ندارم یا شاید حوصله ام نمیگیرد تا بخوام مثلا یه کتاب چند صد صفحه ای رو بخونم.
الان بیشتر [b]کتاب های شعر و داستان جذاب فقط میخونم.(داستان های کوتاه)[/b]
واقعا بعضی کتاب ها رو که آدم شروع میکنه،دیگه آدم حوصلش نمیگیره تا 5صفحه بعدشو بخونه،چه برسه همشو.
[b]به نظرم به جای سوال از مردم که چرا کتاب نمیخوانند؟-بهتر است بگوییم چرا نویسنده ها مطابق میل خواننده ها کتاب نمینویسند؟ و توجه نمیکنند که مردم الان خواستار چه نوع موضوعات کتاب اند[/b]
ممنون
javan55
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۹:۲۵
0
0
به نظرم گزینه های 7 و 8 سهم بیشتری دارند . اینکه واقعا خبر ندارند که کتابخوانی چه لذتی دارد - اگر شیرینی کتاب خواندن رو بچشند دیگر عادت می کنند به مـطـالـعه
فاطمه ...92
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۰۸:۵۹
0
0
سلام حاجاقا.خداقوت
به نظرم شخصی اگه بخواد کتاب بخره وبخونه وقت نداشتن وبی پولی بیشتر بهانه است.
من پدرم کارمندن بایه درامد مشخص به طبع ماهم پول توجیبی مشخصی دارم ولی جندین سال است باخواهرم هرماه یک مقداریشوپس انداز میکنیم وهمیشه اسم کتابهایی رو که دوست داریم یادداشت میکننیم وهرسال موقع نمایشگاه کتاب کتابهایی روکه میخواستیم میخریم والان یه کتابخانه شخصی داریم که دیگه برای کتابهایی که امسال گرفتیم جانداره .سعیم هم براین است که در زمان های ازادم بجای تلویزیون کتاب بخونم .
ممنون استاد به خاطر تمام چیزهایی یادمون دادین.
رحیمیان
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۰۹:۵۸
140
0
سلام استاد عزیز
مدتی است بر روی این موضوع تحقیقاتی انجام داده ام که به استحضارتان می رسانم :
در مورد بند یک : اینترنت ، ماهواره و موبایل باعث کم شدن وقت مردم و سرانه مطالعه کتاب شدند و البته که نقش موبایل دراین زمینه بسیار پررنگ تر است .
راهکار : تولید نرم افزارهای کتابخوانی مخصوص گوشی های موبایل و تبلت ها . در این زمینه بخش خصوصی فعالیت هایی داشته اما به دلیل کمبود نیرو و منابع مالی کم در بخش توسعه و پشتیبانی دچار مشکل شده است .
در مورد بند دو : یکی از راه های ایجاد انگیزه ، نشان دادن مسیر درست به کتاب خوان هاست . یعنی به نسبت نیاز و سلیقه ، کتاب به آنها معرفی شود . مانند سایت Goodreads .
در مورد بند سه : با توجه به سیاستِ حذف یارانه کاغذ، قیمت کتاب خیلی افزایش پیدا کرده، ولی مثلاً کتابی که ۱۰ هزار تومان قیمت دارد کالای لوکسی به حساب نمی‌آید و معادل قیمت یک شام خیلی معمولی است!
رحیمیان
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۰۹:۵۹
240
0
در مورد بند چهار : هر که هر چيزي که دستش رسیده نوشته و به تیراژ بالا هم چاپ شده و این توسط فلان‌جا خریداری می‌شود و بعد تقدیم می‌شود به کتابخانه‌های عمومی و همه هم می‌دانند که اصلا ً خوانده نمی‌شود و اصلاً قرار هم نیست که خوانده شود. آخرش هم خمیر می‌شود. این ها فضا را از کتابهای مفید در کتابخانه ها می گیرند . در مورد زیر ساخت برای کتابهای دیجیتال هم می شود گفت که ایجاد آن بسیار راحت است . فقط سرمایه چهل تا پنجاه میلیون تومانی لازم دارد به اضافه 5 کارمند که وظیفه بهبود و بروزرسانی نرم افزار را دارد . بخش خصوصی بخاطر هزینه های غیر قابل پیش بینی در این حوزه یا درجا می زند یا ورود نمی کند . البته چند طرح هم در این زمینه داشتم که به دلیل کمبود بودجه بخش خصوصی از آن استقبال نمی کند .
رحیمیان
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۱۰:۰۰
300
0
در مورد بند پنج : در سایر کشور ها بخشی از این ضعف را با تولید کتابهای صوتی جبران می کنند
در مورد بند شش : کمبود جا و انبار کردن کتابهایی که نهایتاً دو یا سه بار خوانده می شوند از مشکلات کتابخوانان است . خیلی ساده می شود شبکه یا نرم افزاری ایجاد کرد که کتابخوانان کتابهای بلااستفاده خود را با دیگران تعویض کنند . این امر در عرصه کتابخوانی در دنیا بسیار رواج دارد .
در مورد بند هفت : اطلاعات کافی ندارم
عذرخواهی می کنم بابت نظر طولانی .
یا علی
a30.k
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۱۰:۵۳
90
0
سلام استاد وخدا قوت
1-خدمات رسانی بعضی کتاب خانه ها ضعیف است.مثلااجازه دسترسی به محل نگهداری کتاب ها ونگاه کردن به آن ها داده نمی شود،منابع متنوع وبه روز نیست.
2-عدم آگاهی از کتاب های مستند ومعتبر
3- اگر امکان دسترسی به کتاب ها در مکان های عمومی وجود داشته باشد ،خیلی خوب است.مثلا در برخی ایستگاه های مترو، این خدمات ارائه می شود.
4-عدم اطلاع از برگزاری نمایشگاه های کتاب در نقاط مختلف شهر.ممکن است شیوه اطلاع رسانی آنها ضعیف باشد یا مرجعی نباشد تا زمان ومکان آن را اعلام کند
KHATIB
۱۳۹۳-۰۲-۲۷ ۰۷:۲۹
0
0
(1) حاج آقا سلام و خداقوت.*ممنونم که به این نکته مهم پرداختید. موضوع کتاب و کتابخانی از دغدغه های اساسی حال حاضر مقام معظم رهبری و دلسوخته هایی همچون شماست.*موارد اشاره شده همه درست هستند اما به نظر بنده موارد 1 و 3 بیشتر در کم رنگ بودن این فرهنگ در عموم جامعه صدق میکنن.*مردم واقعا به کتاب علاقمندن و اگر مسائل مالی اجازه بده، خرید کتاب رو از خودشون دریغ نمیکنن حتی اگه جای کوچکی داشته باشن؛این موضوع در نمایشگاه کتاب کاملا مشهوده؛ افراد از هر قشری و با هر سنی و با هر دیدگاهی بر خودشون لازم میدونن تا حتما از نمایشگاه دیدن کنن و حتما کتاب دلخواهشون رو خرید کنن، چرا؟ چون فضایی فراهم شده که تمام ناشران و تمام کتابها را در خودش جا داده و نکته مهم اینکه تخفیف 10 تا 20 و گاهی تا 30 درصد هم شامل خرید کتاب میشه و برخی غرفه ها در روز آخر تا 40 یا 50 درصد هم تخفیف دارند.*مقام معظم رهبری در آخرین دیداری که در آذر 92 با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند به نکته حساسی با عنوان کار و ابتکار در حوزه های فرهنگی اشاره داشتند؛ ما باید در کارهای فرهنگی از جمله حوزه کتاب با ایده های نو، ابتکار به خرج بدیم.
KHATIB
۱۳۹۳-۰۲-۲۷ ۰۷:۳۰
0
0
(2) ادامه مطلب 1 *شاید هم بهتر باشه که نهادهای فرهنگی ما کار و ابتکار در فرهنگ رو برون سپاری کنند. *پیشنهاد میکنم افرادی دلسوز همچون شما که داری جایگاه و نفوذ هم هستند، برای رسیدن به این قبیل اهداف فرهنگی، تیم سازی یا گروه سازی کنند، گروه هایی که خارج از نهادهای دولتی و متشکل از سرمایه گذار، فعالان فرهنگی مبتکر و خلاق و همچنین نیروهای اجرایی قوی باشند؛این گروه ها باید توسط افرادی همچون شما هدایت و ره بری شوند.*شاید در دل همین دوره های فوق العاده جنابعالی در قالب مجردها و طلاب و خانواده نوپا که با مشقت برگزار میکنید، سرمایه هایی نهفته باشد که با اراده شما در این مسیرها گام بردارند.*ممنونم از مطالعه این مطلب. التماس دعا، موید باشید.
D.F.m6
۱۳۹۳-۰۲-۲۷ ۱۳:۰۶
0
0
سلام استاد گرامی
1-دبیرستان معلم زبانی داشتم که توصیه هاش هنوز یادمه،یکی از توصیه هاش این بود که"حتی اگه شده یه صفحه قبل از خوابت کتاب بخون اونم غیر درسی،من با کتاب تو بغلم خوابم میبره و بیشترین اثر شگرفش اینه که ناراحتی ها و افکار منفی روزت به ذهنت منتقل نمی شه و تو زندگیت باقی نمی مونه"از اون زمان 80%به توصیه اش عمل کردم.
2-روی سخنم با خواننده این صفحه است!تا الان که من این متن رو میزارم 1193نفر این مطلب رو خوندن.و یک نظر!دوست عزیز چرا نظر نمی دید؟!حداقل مشکلات کتاب خوانی خودت و خانواده ات!
فاطمه/25ساله/پزشک عمومی/تهران
93/2/27
zahraahmadi
۱۳۹۳-۰۲-۲۷ ۱۴:۳۸
0
0
سلام استاد
به نظر من افراد برنامه ريزي روزانه ندارند كه مثلا يك ساعت خاصي را در روز به مطالعه غير درسي اختصاص دهند
fasihi
۱۳۹۳-۰۳-۰۳ ۱۲:۱۰
0
0
سلام اقا شهاب
من میگم مردم یه جوری وابسته شدن به تلویزیون و موبایل و ازاینجور چیزا
شما میتونید از طریق همین ها فرهنگ سازی کنید یا مطالب کتاب ها رو به مردم بگید مثل همین برنامه ی ایینه خانه همش سخنرانی هست اما چون مخاطب مردم نیستن راحت تر میشه استفاده کرد
فائزه خانوم
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۷:۳۸
30
0
سلام استاد
اینا بهانه هستن برای توجیه کردن کتاب نخوندن
1_وقت؟ مگه افرادی که مطالعه میکنن مشغله ندارن ؟ چرا دارن اما برنامه ی روز مره شون جا داره واسه مطالعه حتی اگه شده واسه ده دقیقه
2_انگیزه؟ ما کتاب می خونیم که انگیزه بگیریم حالا باید انگیزه داشته باشیم واسه یه امر مهمی مثل مطالعه؟!
3_پول کافی ؟ اره قبول دارم قیمت کتابا بشیتر شده ولی کتابایی هم هستن که در قطع جیبی با قیمت مناسب ارائه شدن به بازار ، یا اصلا چرا کتاب از دور و بریاشون امانت نمیگیرن که بخونن؟یا اینکه قیمت لوازم ارایشی روز به روز زیاد میشه ولی کسی به عنوان اعتراض این کارو نمیکنه که دیگه استفاده نکنه؟!
4_دسترسی؟ چطوره که یه اقا یه یه خانوم حاضره کلی راه بره که برسه به ارایشگاه همیشگیش اما حاضر نمیشه این مسافتو برای رسیدن به کتابخونه یا کتابفروشی بره؟!
فائزه خانوم
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۷:۳۹
0
0
ادامه..
5_ ادمای بی سواد یا با سواد پایین اگه بخوان میتونن به افراد دور و برشون بگن که واسشون بخونن ، پس افراد باسواد چی ؟ فقط که نمیشه گفت علت مطالعه ی کم ایرانیا فقط مربوط به قشر بی سواد یا کم سواد میشه!!
6_ جا و مکان نگهداری؟ چطوره که اگه زن همسایه یا یکی از خانمای فامیل یه مجسمه ی بزرگ یا یه بوفه ی شیک میگیره ، فوری توی اون اپارتمان کوچیک جا واسش پیدا میکنن و میگیرن که از بقیه توی مد عقب نمونن ولی جا ندارن چندتا کتابو که به اندازه ی یه جعبه ی کوچولو جا میگیره توی خونه بذارن؟!!!
7_ اطلاع از کتاب با قیمت مناسب ؟ کسی که دنبال کتاب میره پیدا می کنه اما کسی که قیمت رو بهانه میکنه حتی برای دو سه بار هم نرفته توی کتابفروشی و بین کتابا رو خوب نگشته پی کتاب با قیمت مناسب!!
8_ عادت به مطالعه نداشتن ؟ چطوره که سریع عادت میکنیم به سریالای ترکی ماهواره و ترانه ها و اخبار دروغش ولی نمی تونیم عادت پیدا بکنیم نسبت به مطالعه ؟!!!
فائزه خانوم
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۷:۴۰
0
0
_ ادمای بی سواد یا با سواد پایین اگه بخوان میتونن به افراد دور و برشون بگن که واسشون بخونن ، پس افراد باسواد چی ؟ فقط که نمیشه گفت علت مطالعه ی کم ایرانیا فقط مربوط به قشر بی سواد یا کم سواد میشه!!
6_ جا و مکان نگهداری؟ چطوره که اگه زن همسایه یا یکی از خانمای فامیل یه مجسمه ی بزرگ یا یه بوفه ی شیک میگیره ، فوری توی اون اپارتمان کوچیک جا واسش پیدا میکنن و میگیرن که از بقیه توی مد عقب نمونن ولی جا ندارن چندتا کتابو که به اندازه ی یه جعبه ی کوچولو جا میگیره توی خونه بذارن؟!!!
7_ اطلاع از کتاب با قیمت مناسب ؟ کسی که دنبال کتاب میره پیدا می کنه اما کسی که قیمت رو بهانه میکنه حتی برای دو سه بار هم نرفته توی کتابفروشی و بین کتابا رو خوب نگشته پی کتاب با قیمت مناسب!!
8_ عادت به مطالعه نداشتن ؟ چطوره که سریع عادت میکنیم به سریالای ترکی ماهواره و ترانه ها و اخبار دروغش ولی نمی تونیم عادت پیدا بکنیم نسبت به مطالعه ؟!!!
خلاصه
اینا رو یکی یکی گفتم که در نهایت برسم به اینجا که اگه کسی خودش نمیخواد پس دلیلی نداره ما دنبال ریشه یابی باشیم ،اینا همش بهانه س استاد ، متاسفانه
yazdani
۱۳۹۳-۰۳-۰۵ ۰۶:۳۸
0
0
سلام

تفکر! آنچه دیگر جایی ندارد!
آه
۱۳۹۳-۰۳-۰۷ ۰۵:۴۹
0
0
سلام

بعضی دیدگاهها چنان به حقیقت نزدیکند که آدم با یه امتیاز مثبت دادن راضی نمیشه! حتما" باید یه کامنت بذاره و مخصوصا" تشکر کنه!
مثل دیدگاه faezeh.
تبارک الله! عالی بود!
alibatista
۱۳۹۳-۰۳-۰۸ ۱۹:۵۵
0
0
سلام

من فکر میکنم یکی از مهم ترین عوامل این مسئله، تغییر شکل زندگی هاست... امروزه بیشتر ارتباطات روزمره، سرگرمی ها، اطلاع یافتن از اخبار و حتی خرید ها از طریق دنیای مجازی انجام میشن. متاسفانه هنوز یک بستر مناسب برای امر مطالعه در دنیای مجازی فراهم نشده... فضایی که در اون بشه نسخه دیجیتال کتاب ها رو خرید. بعید میدونم کسانی که وقت زیادی رو در کار کردن با موبایل و تبلت صرف میکنن نسبت به خوندن نسخه های دیجیتال کتاب های مورد علاقه شون بی علاقه باشن.
فائزه خانوم
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۱۵:۱۳
0
0
چرا از انتقاد بدمون میاد ؟
واقعاً مثالایی که زدم عین واقعیتی بود که هم من هم خیلی از شماها داریم میبینیم
نو سفر
۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۱۶:۰۸
0
0
با سلام
بنظر مطالبی که در دیدگاه های مطرح شده درست است؛ با این وجود خواستم یکم درباره ی جواب چندتا سوال فکر کنیم.
- تا حالا فکر کردیم چی میشه که کسی (همونجور که درد دیدگاه ها بهش اشاره شده)، حاضر میشه (بعنوان مثال) مسافت زیادی رو برای رفتن به یک آرایشگاه طی کنه اما وقت برای خوندن کتاب نداره؟؟؟ یا چی میشه که یکنفر با هزار سختی پول میده و یک وسیله ی تزیینی گرونی رو میخره، اما هزینه خرید کتاب براش کمر شکن است؟؟؟
- این اتفاقات بر نمگیرده به تصویر ذهنی افراد و نیازهایی که در خودشون احساس می کنند؟؟؟
- این تصاویر و نیازها چجوری شکل میگیرند؟؟؟
- یا چجوری(به قول کاربر محترم، روح اله) شکل زندگی ها تغییر میکنه؟؟؟
- و سوال آخر، آیا برای حل یک مسئله نباید فرمول ها رو آموخت و یاد داد؟؟؟
aboozarrastgoo
۱۳۹۳-۰۳-۱۲ ۰۹:۳۱
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مرادی سلام
من مدیر مسوول یک موسسه فرهنگی هستم که به نظرم پاسخ سوال شما را با اجرای طرح یک دقیقه مطالعه داده باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر و آشنایی با این طرح در صورت تمایل به سایت ما مراجعه فرمایید . ضمنا ما تعدادی روحانی هستیم که دارای ایده های فرهنگی می باشیم و در صورت تمایل می توانیم با هم همفکری و تعامل داشته باشیم. در سایت ما برخی از این ایده ها قابل مشاهده است. با تشکر منتظر جواب سلاممان و نیز پاسخ شما (مثبت یا منفی) هستیم. آدرس سایت ما aramesh-javidan.ir
tabarak
۱۳۹۳-۰۳-۱۴ ۲۱:۰۴
31
70
من خودم علاقه ی زیادی به مطالعه دارم ولی همیشه یک جور رخوت و سستی در وقت گذاری برای مطالعه دارم....
البته اکثرا خودم رو ملزم میکنم و یک جور اجبار! به خودم تحمیل و مطالعه رو آغاز میکنم چون میدونم اگر شروع کنم به خواندن و در واقع استارت اولیه رو بزنم کتاب رو تا ته اش میخونم و دیگه زمینش نمیذارم...
و ترجیح میدم انباشت و دریافت اطلاعات و دانسته هایم به نوعی شنیداری و دیداری باشه تا خوانشی.... اگر موضوع مورد علاقه ام رو در روایت تصویر ببینم بیشتر ترجیح میدم تا بوسیله کتاب و مطالعه اون رو دریافت کنم....
که البته این میتونه هم ناشی از راحت طلبی و به نوعی تنبلی نسل جدید باشه و یا جذابیت عناصر دیداری و شنیداری نسبت به کتاب....
امیررضا
۱۳۹۵-۱۱-۱۹ ۱۳:۰۵
0
0
سلام
من از بچگی علاقه زیادی به کتابخوانی داشتم و همیشه کتاب می‌خوندم حتی وقتی دانشگاه هم رفتم بخش جداگانه‌ای از وقتم رو به کتابخوانی غیر درسی اختصاص دادم اما امان از پول. کم کم که وارد کار شدم دیگه از خستگی و کمبود زمان مفید نتونستم مطالعه‌ام رو ادامه بدم. نمی‌دونم شاید ایراد از منه ولی فکر می‌کنم خیلی‌ها با این مشکل روبه‌رو باشن.
بعد از کلی پرس‌وجو چند وقتیه روشی رو پیدا کردم که دوباره من رو به مطالعه برگردوند. مقاله‌تون رو که خوندم متوجه با این روشی که من باهاش به تازگی آشنا شدم خیلی از اون معضلات برطرف می‌شه.
یکی از دوستان رو با هدفون دیدم و گفتم موسیقی گوش میدی؟
گفت نه کتابه.
کلی خوشحال شدم و ازش خواستم برام کتابی که گوش میده رو بفرسته.
گفت نمیشه و از روی اپلیکیشن موبایل هستش
منم سریع برنامه شو نصب کردم و الان تقریبا یک سال هست که دارم از کتاب صوتی استفاده می‌کنم.
از اونجا که احساس می‌کنم می‌تونه به کار بقیه دوستان هم بیاد معرفی می‌کنم اسمش رو اما اگر شما صلاح دیدید حذفش کنید.

برنامه کتاب صوتی نوار اسم اون اپلیکیشن هستش.
سایت هم دارن

خیلی متشکرم
خدا قوت بده بهتون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: